برگزاری انتخابات میاندوره ای  کنگره آمریکا - عکس از رویترز

برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا – عکس از رویترز

حزب جمهوریخواه آمریکا با اکثریت آرا در انتخابات میان دوره ای کنگره بر حزب دموکرات غلبه کرد و بدین ترتیب اکثریت را در کنگره این کشور به دست آورد.

در این انتخابات که روز سه شنبه در این کشور برگزار شد حزب جمهوریخواه که برای کسب اکثریت در مجلس سنا نیازمند کسب ۶ کرسی بود توانست با کسب ۷ کرسی تعداد کرسی های خود را به ۵۲ کرسی برساند.

بر اساس گزارش ها، در مجلس نمایندگان نیز ۲۳۹ کرسی در اختیار جمهوریخواهان و ۱۶۵ کرسی در اختیار دموکراتها است و نتایج پنج ایالت هم هنوز قطعی نشده است اگر چه آن نتایج تغییری در پیروزی جمهوری خواهان ایجاد نمی کند.

قبل از این انتخابات نیز برخی نظرسنجی‎ها حاکی از شکست دموکرات‌ها بود.

این اولین بار در هشت سال گذشته است که جمهوری خواهان حائز اکثریت کرسی های سنا می شوند.

جمهوریخواهان توانستند با کشیدن کرسی های ایالت های آرکانزاس،کلرادو،مونتانا،داکوتای جنوبی ، آیوا، ویرجینیایی غربی و کارولینای شمالی از زیر پای سناتورهای دموکرات،در انتخابات میاندوره ای به پیروزی قابل توجهی دست یابند.

کم سابقه ترین پیروزی جمهوریخواهان انتخابات ایالت ویرجینیای غربی بود . جایی که خانم ” شلی مور کاپیتو” توانست برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته کرسی این ایالت را از دموکرات ها بگیردو به عنوان نخستین زن سناتور این ایالت از حزب جمهوریخواه به سنا راه یابد. او این نتیجه را یک پیروزی بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ این ایالت خواند.

نتایج انتخابات میاندوره ای از آن جهت مهم است که می تواند مسیر سیاست های داخلی و خارجی دولت آمریکا را دو سال پایانی دولت اوباما تحت تاثیر قرار دهد و در این میان رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند که پیروزی جمهوریخواهان در این انتخابات مسلما موجب تغییر سیاست های واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران خواهد شد.

همچنین بعضی ناظران پیش بیننی کرده اند که با تسلط جمهوریخواهان بر کنگره، محافظه کاران آمریکایی فشارهای خود را به دولت اوباما برای تشدید تحریم های ایران بیشتر خواهند کرد.

میچ مک کانل، نماینده جمهوری خواه سنا در ایالت کنتاکی برای ششمین بار توانست اکثریت آرا در این ایالت را بدست آورد و بدین ترتیب وی رهبر اکثریت سنا خواهد بود.

هری رید رهبر دموکرات ها در مجلس سنای آمریکا با تبریک پیروزی حزب جمهوریخواه به میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا، اعلام کرد: «پیام رای دهندگان روشن بود: آنها می خواهند ما با هم همکاری کنیم.»
در مقابل میچ مک دانل درباره انتخابات میاندوره ای روز سه شنبه گفت : مردم آمریکا دیگر اعتمادی به دولت اوباما ندارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود دموکرات ها در سنا ممکن است با سخت ترین رقابت انتخاباتی از سال ۱۹۵۸ روبرو باشند، زمانی که جمهوری خواهان ۱۳ کرسی سنا را در دوران ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور از دست دادند.

پیش از این نظرسنجی ها نشان می داد که محبوبیت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بین آمریکاییان کاهش یافته است و انتظار می رفت که جمهوری خواهان کنترل سنا را بدست بگیرند.