بحران، ثبات دولت های قوی را بیشتر می کند و اهمیت و جایگاه آنها را از نو نشان می دهد… و مملکت عربی سعودی از بزرگترین کشورهای با ثبات جهان است

پادشاهی عربی سعودی در یک بیانیه قاطع و روشن تمام سخن پردازی ها را کوتاه کرد و حقایق مربوط به قضیه خاشقجی را، و جزئیات آن را، از آغاز تا پایان شرح داد.
دولت سعودی در کنار اتباع خود ایستاده و جریان را شرح داده و تاکید کرد که که به عدالت پایبند است و تلاش می کند همه مقصران را، کوچک و بزرگ، بازخواست کند. دادستان عمومی نیز یک تحقیق شامل را آغاز کرده که کار مسئولان و متهمان را بررسی می کند و نام ۱۸ مظنون را اعلام کرده، و همگی آنان در پیشگاه قانون جواب پس خواهند داد؛ و حکایت این مساله به سر آمده.
کشورهای دادگر جهان و در راس آنها رئیس ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای عربی که از پادشاهی حمایت های بی دریغی کردند روایت رسمی دولت سعودی را باور کرده و در کنار رهبری خادم دو حرم شریف و ولی عهد او ایستاده اند و به تصمیمات خردمندانه او اعتماد کرده اند. اما دشمنان و بدخواهان بر دشمنی و بدخواهی خود خواهند ماند و آسوده نخواهند شد مگر در صورتی که ببینید مملکت سعودی جدید به فروپاشی رسد.
بحران های گذرا در دولت های قوی اثرگذار نخواهند بود و بحران جمال خاشقجی بر مملکتی قوی و باثبات و مهمی چون مملکت سعودی اثر نخواهد گذاشت. در واقع بحران، ثباتِ دولت های قوی را بیشتر می کند و اهمیت و جایگاه آنها را از نو نشان می دهد… و مملکت عربی سعودی از بزرگترین کشورهای با ثبات منطقه و جهان است.
در دوران بحران مردم نیاز دارند به اصول کلی چنگ زنند و بر بنیادهای اساسی تمرکز کنند. زیرا این مساله برای همگان یک تعادل ایجاد می کند و عقلانیتی توام با واقع گرایی را حاکم می گرداند: به ویژه هنگامی که حملات سخت و سازمان یافته باشند و در منطقه و جهان پیگیری می شوند، درست مانند جریانی که در خصوص این مساله بر علیه مملکت در دو هفته قبل راه اندازی شده. دولت سعودی بر اساس گفتارهای نرم و شناور بنا نگشته، بل که بنیاد آن عبارت از نگرش رجالاتی بود که با جنگ در راه توحید توسط بنیادگذار آن الملک عبدالعزیز –رحمه الله- به دست آمده، و فرزندان او ادامه دهنده راه اویند، که در برابر بحران با عقلانیتی واقع گرا، و روحیه جنگ آور و آمادگی همیشگی برای فدا شدن در راه وطن و دست آوردهای آن عمل می کنند. مملکت در مواجه با اتحاد جماهیر شوری پابرجا ماند و در بلوک غرب ایستادگی کرد تا اینکه شوری نیست شد و مملکت پابرجا ماند.
در مقابل جنگ افروزی ایران نیز در کنار عرب و عراق ایستاد و صدور انقلاب ایران به منطقه را ناکام گذارد و پس از حوادث یازده سبتمبر با ایمان قاطع ایستاگی کرد و در برابر تروریسم مقاومت کرد تا اینکه تروریست ها آواره گشتند و همچنان مملکت پر تباث. و در هنگام بی ثباتی کشورهای عربی مملکت در برابر همه تهدیدها بی محابا به پیش رفت و تمام توطئه ها را خنثی کرد.
همه آن بحران ها از بحران مصنوعی کنونی بر علیه مملکت بزرگ تر بود و مملکت موفق شده از آن بگذرد و قوی تر از پیش به حیات خود ادامه دهد. تمام جزئیات این قضیه را مملکت عربی روشن کرده و شرح دقیق و بی طرفانه ای از ماجرا داده است، و تمام تلفیق پردازی های رسانه ها را از الجزیره گرفته تا رسانه های چپ جهانی که بر ضد مملکت از روش پروپاگاندا تبعیت می کنند ناکار کرده است؛ و تمام حمله های سیاسی کننده این قضیه غیر سیاسی را رد کرده و به خوبی نشان داد که قضیه یک قضیه جزایی و قانونی است.
مملکت عربی جدید که دارای روابط موثر و گسترده ای در جهان است، مورد تایید رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین قرار گرفته، و او هر گونه همجریان شدن با هجمه های سیاسی و رسانه ای کنونی بر ضد پیشرفت و طرح نوسازی مملکت را رد کرده است. نوسازی که شهریار محمد بن سلمان رهبر مقتدر و صاحب نظر و بنیاد گذار دوم مملکت آن را طرح اندازی کرده است. 
مملکت سعودی جدید علی رغم همه هجمه های اخیر در راه نوسازی خود برای اتمام الگویی جدید در منطقه عمل خواهد کرد. طرحی که محمد بن سلمان بنیاد گذار آن است و خیلی ها در منطقه نمی خواهند که طرح های نوسازانه او به ثمر بنشیند. در راس آنها کشورهایی هستند که پرژه های مذهبی برای منطقه دارند و کشورهایی که از موفقیت این طرح بدین خاطر می هراسند زیرا توازن قوا را در منطقه به سود مملکت تغییر می دهد.
مملکت عربی می تواند قدرت نرم خود را به جهانیان نشان دهد و در این راستا می تواند نشست سران سه گانه ای را تدارک بیند تا تلاش های خود را برای طرح های منطقه ای و جهانی یادآور شود، و نشست های مانند نشست سران خلیجی و عربی و اسلامی و بین المللی را برپا کند. برخی ها را در ریاض اقامه کند و برخی دیگر را در پایتخت روحی مکه برگزار کند. همچنین می تواند از تمام سازمان های خیری که پشتیبان آن است دعوت کند و در مملکت از آنها استقبال نماید، و طرح هایی را که به سود مملکت است با آنها در میان بگذارد. این ها نمونه های کوچکی از قدرت مملکت در تاثیر گذاری بر اوضاع جهانی است، و در منطقه نیز مملکت نقش بنیادین دارد. برای مثال در برابر پروژه ایران برای منطقه که برای کل جهان نیز خطرناک است، مملکت مهمترین هم پیمان آمریکاست، که برای لجام زدن بر این رژیم و خنثی کردن شرارت های آن تلاش می کند، به ویژه اینک که دولت های بزرگ اروپایی از مواجه با این نظام تفره می روند و دچار کوته بینی شده اند و حجم شرارات ایران برای جهان را کمتر برآورد کرده اند. 
مملکت جدید نه تنها برای مبارزه با تروریسم با سلاح کوبنده و قاطعیت تلاش می کند، بل که تلاش می کند هر گونه اندیشه افراط گرایی را بخشکاند، و در برابر گروه ها یا دولت های پشتیبان افراط گرایی ایستادگی کند. از این رو مملکت فهرستی از جماعت های افراط گرا تدوین کرده، و در این فهرست خود قصد دارد حمایت اکثر کشوهای اسلامی را جلب کند. آیا کشوری جز مملکت عربی سعودی می تواند اجماع مسلمانان را به وجود آورد؟ مملکت قبله مسلمانان است و خادم دو حرم شریف، و گهواره اسلام و پشتیبان ایمان؛ که یک و نیم ملیارد مسلمان همه روزه به سوی آن نماز می گذارند.
مملکت عربی سعودی بود که در مقابل نفوذ ایران در جنوب جزیره عرب ایستاده و دست آن را از یافتن موضعی در دولت یمن کوتاه کرد، و آب های بین المللی را از شرارت این رژیم ایمن ساخت، و اجازه نداد که بلایی را بر سر یمن بیاورد که بر سر عراق و لبنان و سوریه آورده بود، و این کشورها را ایستگاهی برای صادرات شرارت و تروریسم خود بدل کرده بود. مملکت با قدرت عریان و سلاح کوبنده و هم پیمانی نظامی در کنار پشیبانی دیپلماتیک به ایران فهماند که جایی در این منطقه ندارد، و این شیوه تعامل مملکت نشان داد که عملکرد سیاسی او در جلب حمایت سازمان ملل و اتحادیه اورپا و کشورهای عربی از حکمت و کار آمدی بسیاری برخوردار است. 
در پایان رحمت خدای بر جمال، و تسلا از آنِ خانواده او، و محاکمه برای مقصران مرگ او، و ثبات و شکوفایی نصیبِ مملکت عربی سعودی و رهبرانش باد.