مرسی و القرضاوی در دو پرونده فرار از زندان و جاسوسی در میان محکومان هستند

محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در پشت میله های دادگاه

محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در پشت میله های دادگاه

روز گذشته دادگاهی در مصر، در دو پرونده «جاسوسی» و «فرار از زندان» حکم صادر کرد، که محمد مرسی رئیس جمهور سابق این کشور و ۱۶۲ نفر دیگر از رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمین در آن متهم هستند. این دادگاه که در آکادمی پلیس در شرق قاهره برگزار شده بود، برای ۱۱۵ نفر از متهمان این دو پرونده حکم اعدام صادر کرد که محمد مرسی رئیس جمهور سابق، محمد بدیع رهبر اخوان و خیرت الشاطر معاون وی، شیخ یوسف القرضاوی و سعد الکتاتنی رئیس سابق پارلمان مصر در رأس کسانی بودند که به اعدام محکوم شدند. همچنین دهها نفر دیگر از متهمان به حبس ابد محکوم شدند.

کشورهای غربی و سازمان های بین المللی در مورد صدور احکام اعدام پی در پی برای رهبران و طرفداران جماعت اخوان المسلمین، از زمان برکناری مرسی در ماه ژوئن (خرداد) ۲۰۱۳ تا کنون، از مصر انتقاد کردند.

در همین حال روز گذشته برای جلوگیری از هر گونه تهدید احتمالی و یا اعمال خشونت آمیز این کشور شاهد آماده باش نیروهای امنیتی بود. چرا که جماعت اخوان المسلمین از حامیان خود در داخل و خارج از مصر خواست تا فعالیت های خود را تشدید کنند و آن را «مبارزه علیه کودتا گران و شاخه های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، رسانه ای و قضایی آنها» نامید.