Categories: خبر

جلیلی برای مذاکرات پیرامون سوریه به بیروت رفت

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

روزنامه شرق به خبر ربوده شدن ۴۸ ایرانی از سوی مخالفان سوری پرداخت و به نقل از علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی درجریان رایزنی برای آزادی این افراد «با مقامات ترکیه و قطر مذاکره کرده است.»

این روزنامه با خاطر نشان کرد باز هم ایران و ترکیه به هم برخوردند: «تهران برای آزادی زایران گروگان گرفته شده دست کمک به سوی آنکارا دراز کرده است.» این روزنامه از دو کشور به عنوان «دوستان دیروز و رقیبان امروز» نامبرد.

با وجود آن که ایران همچنان حضور نیروهای ایرانی در سوریه را منکر می شود، معترضان سوری با انتشار فیلمی مدعی شدند که این افراد از اعضای سپاه پاسداران ایران هستند.

در گیر و دار ربوده شدن شهروندان ایرانی، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در راس هیاتی وارد بیروت شد تا با مقامات لبنانی دیدار کند. وی در در نشستی خبری در ابتدای سفرش رایزنی با مقامات دولت لبنان در شرایط حساس منطقه را محور مذاکرات خود بیان کرد. او افزود: «روابط خوب دو کشور ایران و لبنان ایجاب می‌کند که به منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت ایجاد شده به موجب بیداری اسلامی رایزنی‌های دو کشور افزایش یابد.»

جلیلی با نخست وزیر و رییس مجلس لبنان دیدار کرد. و در این دیدار سوریه به عنوان یکی از هم پیمانان ایران در محور مذاکرات قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی که به لبنان سفر کرده است، در دیدار میشل سلیمان، ضمن تجلیل از مقاومت لبنان، فراگیر شدن مقاومت در منطقه را فرصتی بزرگ برای مقابله با دشمن صهیونیستی خواند و گفت: نباید اجازه داد ظرفیت بزرگ مقاومت در کشورهای منطقه مصروف اختلافات طایفه‌ای و مذهبی شود.

به گزارش دویچه وله، درگیری‌ها در سوریه به نفع هر طرف که تمام شود تاثیر پایدار و پردامنه‌ای را در منطقه خواهد گذاشت. ایران و متحدانش در لبنان سعی دارند معادله در منطقه به نفع مقاومت رقم بخورد. سفر جلیلی به بیروت را نیز باید در همین راستا معنا کرد.

جلیلی پس از این دیدار بر مزار عماد مغنیه حاضر شد.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post