دولت خود را برای نمایش توانایی‌های امنیتی خود آماده می‌کند

پاریس: میشال ابو نجم

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که از زمان ورودش به کاخ الیزه همواره به مناطق مختلف کشور و کشورهای خارجی سفر می‌کرد، این بار به استثنای سخنرانی تبریک سال نو و بازدید سریع از پایگاه سربازان فرانسوی مستقر در آنجا، از انظار پنهان شده‌است، علی‌رغم همه این اقدامات وی برای توقف فعالیت «جلیقه زردها»، آنها خود را برای بازگشت به خیابان در شنبه آینده آماده می‌کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، دولت تا به امروز قادر به خنثی کردن این «جنبش» نبوده‌است، در حالی که «امتیازاتی» که مکرون در ماه گذشته به آنها داد، بسیاری از خواسته‌هایشان را برآورده کرد، علاوه بر این دولت ده‌ها هزار نفر از نیروهای امنیتی را وارد خیابان‌ها کرد، اما این امر هم قادر به توقف جنبش جلیقه زردها نبود.
هدف آنها از آغاز «فصل هشتم» جنبش اعتراضی در روز شنبه برای این است که ثابت کنند آتش این اعتراضات هنوز خاموش نشده، بلکه شعله‌ورتر نیز شده‌است.
تصاویر خشونت در پایتخت فرانسه و شهرهای بزرگ این کشور و صحنه‌های آتش‌سوزی و درگیری نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان و حمله به یکی از دفاتر وزرات که در تلویزیون‌های جهان پخش شد، نشان‌دهنده نابسامانی اوضاع در فرانسه است. تلاش‌های دولت برای نشان دادن این امر که این اعتراضات از سوی عناصر افراط گرای چپ و راست است، نیز ناکام ماند.
به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد با مشت آهنین به مقابله با خشونت و اعتراضات بپردازد و ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه با اشاره به یک طرح متکامل و یکپارچه برای بازگرداندن امنیت، از بازگشت نیروهای امنیتی به همه مناطق و خیابان‌های فرانسه و آغاز «گفتگوی ملی» از ۱۵ ژانویه جاری خبر داد.
فرانسه در نظر دارد روز شنبه ۸۰ هزار نیروی امنیتی را وارد خیابان‌های پاریس کند که ۸ هزار تن از آنان در پاریس خواهند بود، علاوه بر این ضمن بازگشت وسایل زرهی پاسگاه‌ها به خیابان، دستورالعمل‌های دقیقی به افسران پلیس برای مقابله با نقض‌کنندگان امنیت ابلاغ شده‌است.
نخست‌وزیر همچنین طرحی را برای تصویب قانون جدید ارائه داده که بر اساس این قانون همه افرادی که در تظاهرات بدون مجوز شرکت می‌کنند، دستگیر می‌شوند.
اما در زمینه «گفتگوی ملی» که مکرون قصد دارد از آن به عنوان «پاسخ سیاسی» به جنبش اعتراضی مردم این کشور استفاده کند، سؤالات بسیاری را در ذهن‌ها در زمینه چگونگی اجرا، موضوعات مورد بحث و چگونگی برخورد دولت با نتایج آن ایجاد کرده‌است.