رمی بوشارلا، باستان‌شناس فرانسوی - عکس از انتخاب

رمی بوشارلا، باستان‌شناس فرانسوی – عکس از انتخاب

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «رمی بوشارلا» – باستان‌شناس فرانسوی – که به دعوت ایران و برای حضور در دوازدهمین گردهمایی سالانه‌ بین‌المللی باستان‌شناسان به این کشور سفر کرده بود، در فرودگاه دیپورت شد.

در نخستین روز برگزاری گردهمایی سالانه‌ی بین‌المللی باستان‌شناسان گفته شد که «رمی بوشارلا» برای حضور در این همایش به ایران سفر کرده بود، اما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از ورودش جلوگیری شده است.

البته با وجود پیگیری‌ها برای مشخص شدن دلیل این اتفاق، تاکنون توضیح شفافی در این زمینه داده نشده است.

«رمی بوشارلا» سال‌ها به‌صورت مشترک با باستان‌شناسان ایرانی در محوطه‌های تاریخی پاسارگاد پیش از آب‌گیری سد سیوند کاوش کرده است. همچنین کتاب «باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» (پژوهش‌های نوین) زیر نظر او در دی‌ماه ۱۳۹۲ در ایران منتشر شد. بوشارلا در سال‌های گذشته بارها به ایران سفر کرده و علاوه بر حضور در گروه‌های کاوش، در همایش‌های مختلف سخنرانی کرده است.

در حالی از ورود این باستان‌شناس به ایران جلوگیری شده که او برای حضور و سخنرانی در گردهمایی سالانه‌ی بین‌المللی باستان‌شناسان از سوی مقام‌های مسوول به ایران دعوت شده است.

از سوی دیگر، به گفته‌ فعالان حوزه‌ گردشگری، وزیر اطلاعات در جلسه‌ای که به‌تازگی با آن‌ها داشته، تأکید کرده است که دستور داده، هیچ مسافری در شش‌ماه گذشته دیپورت نشود.