سربازان عربستان توپخانه خود را به سمت اهداف حوثی ها در نزدیکی مرزهای عربستان و یمن شلیک می کنند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سربازان عربستان توپخانه خود را به سمت اهداف حوثی ها در نزدیکی مرزهای عربستان و یمن شلیک می کنند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دو روز پیش سخنگوی نظامی در ریاض اعلام کرد که مرحله اول عملیات «طوفان قاطع» پایان یافت. آتش حملات دیده می شد و صدای انفجارات پی در پی در کوه های فج عطان، در اطراف صنعا، شنیده می شد. جنگنده های هوایی پیشتر اقدام به از بین بردن انبارهای سلاح سنگین و موشک های بالستیک مانند موشک های «اسکاد بی» کرده بودند که پیش بینی می شد حوثی ها از آنها برای هدف قرار دادن شهرهای جنوبی عربستان مانند جیزان، أبها و نجران استفاده کنند. همچنین نگرانی هایی از اینکه آنها موشک های «اسکاد دی» در اختیار داشته باشند نیز وجود داشت. زیرا این موشک های دور برد در صورتی که از صنعا شلیک شوند می توانند به جده برسند. همان گونه که در بیانیه رسمی اعلام شد ، پس از آن که خطر اصلی و در مقدمه آن خطر موشک های بالستیک از بین رفت، جنگ هوایی به پایان رسید. البته اگر نظامیان مجبور شوند گروه های مسلح را دنبال کنند و یا از عملیات گروه های مقاومت مردمی حمایت کنند ، حملات از سر گرفته خواهد شد.

ایران تلاش کرد تا با ایجاد یک گروه مسلح که به طور مستمر جنوب عربستان سعودی را تهدید می کند، تجربه خود را در لبنان تکرار کند. شبه نظامیان «انصار الله» حوثی نمونه ای نسخه برداری شده از «حزب الله» لبنان هستند، که قصد تسلط بر یمن و تهدید همسایه شمالی خود را دارند. هنگامی که حوثی ها پایتخت یمن را اشغال کردند، سامانه موشکی این کشور را به دست گرفتند. در این جا بود که شبه نظامیان «انصار الله» حوثی، دیگر تنها مشکلی برای یمنی ها نبودند بلکه برای عربستان سعودی نیز خطر آفرین شدند.

با نابودی مراکز کنترل و تماس، انبارها، سلاح سنگین، نیروی هوایی و امکانات نظامی، دیگر اهداف زیادی برای عملیات طوفان قاطع باقی نمانده است. علاوه بر این تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر ممنوعیت کمک های نظامی به شورشیان، کمک کرد تا با محاصره بین المللی دریایی بنادر یمن در طول سواحل این کشور، که بالغ بر هزار و نهصد کیلومتر است، از امداد رسانی نظامی حوثی ها توسط ایران جلوگیری شود و دست آنها کوتاه شود. تحول مهم دیگر این است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ایرانی ها، از هر تلاشی برای کمک رسانی به شورشیان در یمن، هشدار داد. علاوه بر این نیروی دریایی آمریکا به بازرسی کشتی های مشکوکی که احتمال حمل اسلحه از ایران به یمن را داشته باشند، اقدام کرد.

بدین صورت راه برای دو کار اساسی باز شد. یکی حمایت از نیروهای مقاومت وفادار به حکومت یمن، برای آزاد سازی مناطقی که حوثی ها اشغال کردند و نیروهای صالح بر آنها چیره شدند، و دیگری گشوده شدن دری برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز. به نظر من اگر علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنار شده یمن از معادله جدید سیاسی حذف شود، آشتی سیاسی در سایه طرح ابتکار خلیج امکان پذیر خواهد شد. طرحی که در ابتدا مورد قبول واقع شده بود ولی پس از آن حوثی ها و صالح بر ضد آن کودتا کردند. هدف از به کار بردن قدرت نظامی از همان ابتدا برای از بین بردن دشمن نبود، بلکه برای دفع آنها به سوی آشتی بود.

عربستان با پایان زود هنگام جنگ هوایی و خود داری از وارد شدن به جنگ زمینی برای حمایت از نیروهای حکومت شرعی و مقاومت مردمی یمن و همچنین فرصت دادن به یافتن راه حل سیاسی، در درمان بحران یمن حکیمانه عمل کرد.