سفر گریفیث به صنعا برای اقناع حوثی‌ها به اجرای طرح الحدیده

عدن: علی ربیع

مارتین گریفیث فرستادهٔ سازمان ملل به یمن روز گذشته برای دیدار با فرماندهان حوثی‌ها و پاتریک کومارت، فرمانده کمیته هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک، در جهت اقناع هم‌پیمانان ایران برای اجرای توافقنامهٔ سوئد و خروج از الحدیده و بنادر آن، به صنعا سفر کرد.
منابع آگاه در صنعا به «الشرق الاوسط» اطلاع دادند که گریفیث با تعدادی از فرماندهان حوثی‌ها دیدار خواهد کرد تا آنها را قانع کند توافقنامهٔ سوئد را اجرا کنند به خصوص بعد از اینکه کومارت را به جانبداری و ضعف متهم کرده و خواستار برکناری آن شدند.
این منابع عنوان کردند انتظار می‌رود که آنتونیو گوتِرِش دبیرکل سازمان ملل متحد به همراه کومارت چهارشنبه آینده برای دیدار با عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن و مسئولان دولت قانونی یمن به ریاض سفر کند.
وی پیش از این نیز به مسقط رفت تا فشارهای منطقه‌ای برای مجبور کردن حوثی‌ها جهت اجرای مواد توافقنامه سوئد از جمله تسهیل ورود ۷۵ ناظر شورای امنیت به الحدیده را بررسی کند.
در این میان هیئت دولت قانونی یمن در کمیتهٔ هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک الحدیده روز گذشته در عدن به ریاست حسن طاهر استاندار الحدیده-رئیس کمیته جلسه داشت.
بر اساس اظهارات منابع رسمی دولت، رئیس کمیته در این جلسه بر سرعت کار برای تهیه نقشه‌های سیستماتیک طبق اولویت‌های فوری که ناشی از پیامدهای مرحلهٔ کنونی الحدیده است تأکید کرد به خصوص در آنچه به وزارت خدمات مربوط است که با منافع شهروندان ارتباط دارد و در کاهش رنج‌های آنها در اثر جنگ حوثی‌ها نقش دارد.
وی دستور داد که نیازهای شهروندان این شهر تأمین شود که شامل پرداخت حقوق، تثبیت کار سازمان‌های دولتی در استان، تلاش‌های مضاعف یرای تقدیم خدمات اساسی و تحمیل سلطه دولت است که از طریق فعال کردن دستگاه‌های امنیتی برای تحقق ثبات محقق می‌شود.
در این نشست موضوعاتی همچون چگونگی راه‌اندازی بنادر در آینده، اهمیت تعیین بودجه‌ عملیاتی، راه‌اندازی مراکز درمانی، ایجاد طرح‌ کمک‌های اضطراری، چگونگی رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آوارگان و آسیب دیدگان جنگ، اهمیت به بخش‌های آموزش و بهداشت و… بررسی شد.