تونس: المنجی السعیدانی
چهارمین دوره جشنواره بین المللی موسیقی ویژه معلولان موسوم به «هندی میوزیک» با هنرمایی طبل زن تونسی ابراهیم البهلول افتتاح شد. چندین قطعه موسیقی عاشقانه و احساسی توسط پیانیست مراکشی فتاح النکادی نواخته شدند. بعد از آن، خانم زهرا السباعی از بحرین چندین قطعه زیبا با گیتار اجرا کرد. دکلمه شعری احمد معاویه (شاعر لبنانی) از دیگری برنامه های این افتتاحیه بود.
جشنواره بین المللی موسیقی ویژه معلولان شامگاه پنجشنبه (۲۷ سپتامبر) با موسیقی غم انگیز آغاز شد. فعالیت های این جشنواره روز شنبه (۲۹ سپتامبر) به پایان رسید. هنرمندانی از بیش از ۱۴ کشور عربی از جمله الجزایر در این مراسم شرکت کردند.
محمد منصوری رییس انجمن فرهنگی و تفریحی ویژه معلولان موسوم به «ابصار» که برگزار کننده اصلی این جشنواره است در این باره گفت «همه اجراهای این جشنواره از هشام القیسامی نوازنده عود گرفته تا اجرای سلام علی صبری شاعر عراقی و شعرخوانی رنا علیان هنرمند فلسطینی و جرجس صابا ثلجیه از فلسطین در سطح معتبر و مرموقی قرار داشتند. این مراسم فرهنگی و موسیقی به موفقیت چشمگیری دست یافت.»
گروهی از شرکت کنندگان در این جشنواره در نشست دیگری که شهر الحمامات (شمال شرق تونس) برگزار می شود شرکت خواهند کرد. جلسه دوم یک نشست علمی با عنوان «ابزارهای تدریس ریاضیات برای دانش آموزان نابینا» زیر نظر دکتر نبیله بلال از الجزایر برگزار می شود. در کنار این نشست علمی جلسه دیگری برای آماده سازی یک اجلاس بین المللی با عنوان «جایگاه معلولان در ادیان» تشکیل می شود.
همزمان با برگزاری این مراسم، چندین نمایش هنری در خیابان الحبیب بورقیبه در مرکز پایتخت تونس برگزار می شود که هنرمندان سودانی و فلسطینی و لبنانی و مراکشی و ایرانی در آنها شرکت می کنند. اجرای زنده گروه موسیقی سودانی «نیل» و هنرنمایی گروه تونسی «صوت الصم» و گروه «باران ماه» از ایران و شعر خوانی رنا علیان از فلسطین و هشام القیسامی مراکشی از دیگر برنامه های هنری خیابان بورقیبه است.