قاهره: حسین احمد
ایناس عبدالدایم، وزیر فرهنگ مصر روز یکشنبه و همزمان با روز جهانی صلح، جشنواره بین المللی تواشیح و سرودهای معنوی را در سالن تئاتر قلعه صلاح الدین در قاهره افتتاح کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، شعار این جشنواره «سرزمین بدون مرز» است.
فعالیت‌های این جشنواره که با همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی و استانداری قاهره برگزار می‌شود، تا ۲۹ سپتامبر و با ریاست هنرمند برجسته انتصار عبدالفتاح ادامه خواهد داشت.
مهمان افتخاری این دوره کشور کنگو برازاویل است. متولیان نام مادر ترزا «بانوی مقدس فقرا» را به عنوان شخصیت و نماد این جشنواره برگزیده اند.
در افتتاحیه این دوره از جشنواره سفرای مراکش و سریلانکا در مصر، کمیته فرهنگی چین در قاهره و تعدادی از چهره‌های برجسته عمومی و خبرنگاران حضور داشتند.
در حاشیه جشنواره وزیر فرهنگ از نمایشگاه هنرهای دستی و سنتی بازدید کرد و در سخنانی به مهمانان جشنواره از سرتاسر جهان خوش آمدگویی کرد.
ایناس عبدالدایم با تأکید بر اهمیت نقش موسیقی در بالابردن احساس و وجدان گفت: «این یک حالت معنوی است که به وسیله ۷ لحن ایجاد می‌شود و روح انسان را به سوی علو و غلبه بر مشکلات معاصر می‌برد».
وی افزود: کشور مصر اهمیت فراوانی به جشنواره‌های هنری بین المللی این چنینی می‌دهد، چرا که این جشنواره‌ها فرهنگ جامعه را منعکس می‌کند.
انتصار عبدالفتاح بنیان‌گذار و دبیر جشنواره نیز در این باره گفت: «این دوره آغاز جدیدی است که با اخلاص و محبت، نقش مصر را در فرهنگ و هنر به آن باز می‌گرداند. این جشنواره نقش به سزایی در گسترش فرهنگ و صلح بین مردم جهان ایفا می‌کند».
در این دوره از جشنواره از هنرمندانی همچون یاسمین الخیام، موسیقیدان برجسته جمال سلامه، ثابت قلته اسقف اعظم باپتیست و معاون پاتریکل کاتولیک مصر، شیخ عبدالباسط عبدالصمد و نوسینده مشهور احمد بهجت تجلیل و قدردانی شد.
در این دوره از جشنواره گروه‌هایی از ۱۴ کشور مصر، هند، یونان، چین، نیجریه، یمن، مراکش، الجزایر، تونس، پاکستان، اتیوپی، اندونزی، سودان، سریلانکا، اردن و کنگو برازاویل حضور دارند.