شامل گروهی هنرمند محلی و جهانی و برجسته‌ترین آنها تانیا صالح

بیروت: فیفان حداد

برای ششمین سال پیاپی، بیروت میزبان جشنواره بین‌المللی موسیقی «بیروت و فراتر از آن» (Beirut & Beyond) می‌شود که گروهی از هنرمندان محلی و جهانی را گردهم می‌آورد. این جشنواره در ۴ سالن بیروت از ۶ تا ۹ ماه دسامبر کنونی برپا می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، برنامه‌های جشنواره در سالن‌های «ستیشن بیروت»، «مترو المدینه»، «ستودیو زقاق» و «بالروم پلیتز» اجرا می‌شوند. هر یک از سالن‌ها میزبان سه کنسرت مختلف ستارگان دنیای موسیقی و نوازندگانی از لبنان، فلسطین، اسپانیا، مصر، نروژ و غیره خواهد بود.
تانیا صالح خواننده زن لبنانی یکی از برجسته‌ترین ستارگان این جشنواره خواهد بود که در آن و برای اولین بار به‌طور زنده از روی صحنه سالن (ستیشن بیروت) ترانه‌های جدیدترین آلبومش «تقاطع» را می‌خواند. این آلبوم شامل پیام‌هایی مختلف است که برای نسل امروز می‌فرستد تا با هوشیاری تاریخ عربی سرشار از ارزش‌های اجتماعی، انسانی و تجربه‌های مفید را بشناسند.
تانیا کنسرتش را با ترانه «قللی کیف بروح/ به من بگو چطور بروم» (شعر و آهنگ از خود تانیا) آغاز می‌کند و پس از آن ترانه‌های دیگر از راه می‌رسند؛ «فرحاً بشیء ما/ خوشحالی از چیزی» از محمود درویش و آهنگسازی خود تانیا، «لیس فی الغابات عدل/ در جنگل دادی نیست» سروده جبران خلیل جبران، «القصیده الدمشقیه/ قصیده دمشقی» (نزار قبانی) و ترانه‌های دیگر همچون «انا لیلیت/ من لیلیتم» که نویسنده این کلمات جمانه حداد او را در آن همراهی می‌کند.
تانیا صالح در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت، او واقعاً برای برگزاری این کنسرت در لبنان که مدتی از صحنه‌هایش به دور بوده، هیجان‌زده‌است. «دوست داشتم این کنسرت را بعد از تورهایی که در خارج از لبنان از جمله کویت، دبی، نروژ و سوئد تا آمادگی بیشتری داشته باشم، برگزار کنم. فرد لبنانی هنر موسیقی را با ذوق بالا و علاقه زیاد تجربه می‌کند و به همه جزئیات آن دقت کافی دارد چون در انتخابش دقیق است».
تانیا صالح در این کنسرت دو ترانه از کارهای قدیمی‌اش را می‌خواند، یکی «راضی مش راضی/ قبول کنی یا نکنی» از آلبوم «شویه صور/ کمی عکس».
این کنسرت که روز ششم این ماه در سالن «ستیشن بیروت» برگزار می‌شود، ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و دی جی سوئدی لیزا نوردسترام او را همراهی خواهد کرد. لیزا در چندین کنسرت که تانیا در خارج از لبنان برگزار کرد با تکنیک الکترونیک معروفش با او همکاری داشت.
پیش از تانیا، عماد العلیبی موزیسین تونسی روی صحنه می‌رود. عماد در موسیقی به ارزش‌های انسانی از جمله دوری از اختلافات نژادی تأکید می‌کند.
از دیگر هنرمندانی که در این جشنواره حضور دارند، عودنواز فلسطینی باسیل زاید و خاویر دییز اینای اسپانیایی و گروه آوازی فلسطینی-مصری «الاخفاء» است. این گروه در روز دوم جشنواره (۷ دسامبر) در سالن «مترو المدینه» چند برنامه جداگانه اجرا می‌کنند.
روز ۸ دسامبر و روی صحنه سالن «زقاق ستودیو» لبنانی‌ها با گروه آواز لبنانی «التنین» قرار دارند و آخرین برنامه، اجرای موسیقی مرکب دو نوازنده رگن و ساکسیفون سیگ و الریک تروفاز فرانسوی خواهد بود.
جشنواره روز ۹ دسامبر با اجرای گروه «گرلز» نروژی و گروه «کینیماتیک» لبنانی به کار خود پایان می‌دهد.