یک سال از بیرون راندن «داعش»، اجساد نزدیکان‌شان را بیرون می‌کشند تا دوباره دفن کنند
رقه-لندن:الشرق الاوسط
ساجد سلامه به امید پیداکردن جسد همسر و سه فرزندش، چندین روز کنار یک گورستان جمعی در شهر رقه سوری سپری کرد تا آنها را به شکلی شایسته خاک کند.
ساجد گفت، آنها در کنار پدر و دونفر دیگر از خویشاوندانش در یک حمله هوایی کشته شدند که ایالات متحده علیه داعش رهبری می‌کرد و اعضای تشکیلات داعش بدون اطلاع او آنها را دفن کرده‌اند.
سلامه افزود، او قصد دارد خودش آنها را در آرامگاه ابدی‌شان بگذارد تا« دلمان آرام بگیرد و خیالمان آسوده شود که آنها را مکانی مشخص خاک‌شان کردیم». او گفت تاکنون جنازه پدرش را بعد از اینکه از گورستانی گروهی بیرون آوردند، دوباره دفن کرده است.
با گذشت یک سال از شکست داعش در رقه، هنوز جمع آوری آماراجساد و بیرون آوردن آنها از گورهای جمعی و از زیر آوار در شهری که پایگاه اصلی تشکیلات گروه‌های افراطی در سوریه بود، ادامه دارد.
یاسرالخمیس که گروه کمک‌های اولیه وابسته به مدیریت مدنی شهررقه را مدیریت می‌کند می‌گوید، امسال تاکنون بیش از ۲۶۰۰ جنازه پیدا کرده‌اند. منابع محلی اعلام می‌کنند بسیاری از جنازه‌ها را اهالی یا بستگان به طور مستقل بیرون کشیده‌اند.
گروه الخمیس اکنون بر منطقه‌ معروف به «پانوراما» که پیش از این پارک عمومی بود تمرکز کرده که به گفته او حدود ۸۰۰ تا۱۵۰۰ نفر از کودکان و زنان و مردان در آن دفن شده‌اند. از آغاز کار در ماه اکتبر تاکنون تعداد ۲۳۳ جنازه از آن منطقه بیرون کشیده شده است و احتمال داده می‌شود این بزرگ‌ترین گورستان جمعی میان نه گورستان دیگر است.
سلامه بر کار گروه معروف به کلاه سفیدها در بیرون کشیدن جنازه‌ها نظارت می‌کند. جنازه‌هایی را که یکی یکی بیرون می‌کشند و برخی از آنها را که لای پوششی پیچیده شده‌اند و آنها را درکیسه‌های آبی مخصوص جنازه قرارمی‌دهند.
یکی از شاغلان روی یکی از کیسه‌ها نوشته بود«جنازه مرد مجهول الهویه، پانوراما، ۱۶-۱۰-۲۰۱۸٫ الخمیس گفت منطقه شامل ۲۰۰ حفره می‌شود که طول هرکدام تقریبا به ۳۰ متر می‌رسد.