در جستجوی هواپیمای مالزیایی-رویترز

در جستجوی هواپیمای مالزیایی-رویترز

دولت چین می‌گوید که با استفاده از ۲۱ ماهواره خود تلاش می‌کند نشانی از هواپیمای گمشده مالزیایی و ۲۳۹ سرنشین آن پیدا کند.

به گزارش رادیو فردا، در همین حال سفیر چین در مالزی تاکید کرد که هیچ مدرکی مبنی بر هواپیماربایی یا حمله تروریستی به بوئینگ ۷۷۷ وجود ندارد.

دامنه تحقیقات درباره سرنوشت این هواپیمای گمشده اکنون از مرزهای چین عبور کرده و مقامات پکن را درگیر حل یکی از اسرارآمیزترین رویدادهای هوایی دهه‌های اخیر ساخته است، هواپیمایی که بیش از دو سوم سرنشینان آن شهروندان چینی بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین ماجرای ورود ماهواره‌های چینی به عملیات جست‌وجو را منتشر کرد و نوشت که پکن کار خود را آغاز کرده است.

این گزارش می‌گوید که جست‌وجوی چینی‌ها در حال حاضر معطوف به کریدور هوایی شمالی است که احتمال داده می‌شود هواپیمای مفقود شده مالزیایی داخل آن شده باشد، مسیری که به قلمرو چین وارد می‌شود.

کریدور هوایی دومی نیز که جست‌وجوهای بین‌المللی بر آن منتمرکز شده است به جنوب اقیانوس هند می‌رسد.

اما در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره هواپیماربایی یا برنامه‌ای تروریستی در رابطه با سرنوشت بوئینگ ۷۷۷ مالزیایی شدت گرفته است، سفیر چین در مالزی این احتمالات را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه نوشت، گمانه‌زنی‌ها درباره هواپیماربایی یا حمله تروریستی به‌طور ویژه متوجه اقلیت مسلمان ایغور در چین است، جامعه‌ای که در آن گرایش‌های تجریه‌طلبانه و تخاصم با پکن شدت گرفته است. اما هااونگ هویکانگ، سفیر چین در مالزی، می‌گوید که اساسا هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد.

این گزارش می‌گوید که رسانه‌های دولتی چین در روزهای اخیر مالزی را هدف انتقادات شدید خود قرار داده‌اند و شیوه مدیریت آن برای جست‌وجو درباره هواپیمای گم‌شده را ضعیف توصیف کرده‌اند.

در همین حال خانواده‌های چینی که نزدیکان آنها جزو سرنشینان هواپیمای گمشده محسوب می‌شوند، تهدید به اعتصاب غذا کرده‌اند و گفته‌اند که خواستار پاسخ‌گویی مقامات مالزی هستند.

ون وانچنگ که پسر او مسافر بوئینگ ۷۷۷ بوده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هیچ خبری نداریم و همگی آشکارا نگرانیم. خانواده‌ها می‌گویند که می‌خواهند به سفارت مالزی بروند و با سفیر دیدار کنند.»

وی سپس تاکید کرد: «خانواده‌ها ناراضی‌اند. به همین خاطر شما می‌شنوید که می‌گویند می‌خواهند اعتصاب غذا کنند.»

این گزارش بیان می‌کند که خانواده‌های چینی با مدیران خطوط هوایی مالزی در یکی از هتل‌های پکن دیدار داشته‌اند، اما سفیر مالزی در این نشست حضور نداشته که همین مسئله موجب خشم آنها شده است.

هواپیمای مالزیایی از روز ۱۷ اسفند ناپدید شده است. در این مدت ویتنام جست‌وجوهای خود را برای یافتن آن متوقف کرد، اما هند و چین عملیات‌های جست‌وجوی خود را آغاز کرده‌اند.

در این شرایط که هر روز گمانه‌زنی‌هایی درباره ورود بوئینگ ۷۷۷ به کشورهای مختلف مطرح می‌شود، قرقیزستان نیز اعلام کرد که این هواپیما وارد قلمرو هوایی آن نشده است و رادارهای آن چینین مسئله‌ای را ثبت نکرده‌اند.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی روز دوشنبه از رییس جمهوری قزاقستان درخواست کرده بود که در عملیات جست‌جوی هواپیما مشارکت داشته باشد.

آقای رزاق گفته است یکی از مسیرهایی که احتمال داده می‌شود هواپیمای گمشده از آن عبور کرده، قلمرو هوایی قزاقستان است.