برپایی نمایشگاه تمدن عربی – نرماندی توسط یونسکو

سیسیل: موسی الخمیسی

سازمان یونسکو نمایشگاه بزرگی از هنرهای عربی و نرماندی را در سالن‌های کاخ باستانی «زیتو» در شهر پالرمو، پایتخت جزیره سیسیل ایتالیا برگزار کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این نمایشگاه حاوی اشیاء و مجسمه‌های باستانی با قدمتی بیش از دو قرن و نیم است که جزیره سیسیل پس از اندلس نقش دومین گذرگاه این تمدن عربی به اروپایی‌ها را ایفا کرد.
جزیره سیسیل پس از فتح آن توسط قوم عرب و اسکان آنها در آن به یک مرکز متمدن تبدیل شد که نور علم و معرفت دو طرف این جزیره را مزین کرد. همچنین این دانش و معرفت نیز به فراتر از سرزمین‌های مجاور عبور کرد.
گفتنی است که عملیات فتح این جزیره‌ی بزرگ در دریای مدیترانه به سرعت اتفاق افتاد.
یکی از مستشرقان ایتالیایی در این باره می‌گوید قوم عرب در آن زمان هیچ دلیلی برای اینکه احساس نقص کنند، نداشتند. چراکه آنها بسیار دوست داشتند پیشرفت امپراطوری بیزانس در زمینه‌های اداری و اجتماعی را به اجرا بگذارند.
این منطقی نیست که می‌گویند در دوران اسلامی فقط از رومیان تقلید شده است، بلکه خیلی از عناصر فرهنگی عربی همچون علم و هنر به برخی از ایالت‌های مستقل ایتالیا به دور از جنگ و تهاجم، رسیده است.
در سالن بزرگ نمایشگاه، حدود ۲۵۰ آثار هنری و صنایع دستی مانند عکس‌ها، قطعات سرامیکی، وسایل آشپزی، منسوجات و ماکت‌های پلاستیکی از شاهکارهای معماری در دوران عربی و نرماندی، چیده شده است.
همچنین در این نمایشگاه مجموعه‌ای از جواهرات طلا و نقره، فرش، منسوجات، ابریشم، نقاشی‌های روغنی، صنایع سرامیک و شیشه‌ای، لامپ‌ها، وسایل خانگی، فلزات گران‌بها، سکه‌ها، صنایع فولکلوریک و نظامی، و همچنین صحافی کتاب‌ها و طلاکوبی آنها، تعداد زیادی نقشه‌، نسخ خطی و اسناد چاپی به نمایش در آمده است.