خلبانان جنگی اسرائیل با دستور مقامات ارتش و حکومت، برخی جزئیات حمله خود در ماه می گذشته به پایگاه‌های ایرانی در سوریه را فاش کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، این موضوع اشاره به اولین برخورد مستقیم و بزرگ ایران با اسرائیل دارد که در پی برخوردهای جزئی تر شکل گرفت.
از ابتدای ورود ایران به مساله جنگ داخلی روسیه، اسرائیل با هدف قرار دادن پایگاه‌های سوریه‌ای و کاروان‌های مهمات ایرانی که راهی حزب الله بودند، سعی داشت تا رغبت ایران را در وارد شدن به جنگ با او  بسنجد.
از ابتدای سال میلادی جدید، اسرائیل برای اولین بار در ماه آوریل گذشته ایران را هدف قرار داد و اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشین ایران را که در مسیر اردن بود منفجر کرده است که پس از آن ۱۲ پایگاه ایرانی را هدف قرار داد.
این حملات منجر به از بین رفتن هواپیمایی اسرائیلی از نوع «اف-۱۶» با موشکی سوریه‌ای شد.
در ۹ آوریل اسرائیل پایگاه نظامی «T – 4» سوریه در حمص را هدف قرار داده و ۱۴ نیروی نظامی بر اثر آن کشته شدند که ۷ عدد از آنها ایرانی بودند.
سه روز بعد از تهدید آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در روز ۲۶ همان ماه مبنی بر مقابله با هر نوع حضور نظامی ایران در سوریه، اسرائیل با هدف قرار دادن پایگاه‌های ایرانی ۲۶ نفر را کشت که اغلب آنها ایرانی بودند.
در روز ۸ ماه می اسرائیل با حمله شبانه به انبار مهمات سپاه پاسداران ایران در منطقه کسوه در دمشق،  ۱۸ مبارز خارجی در سوریه را کشت که ۸ عدد از آنها ایرانی بودند.
روز بعد سوریه با پرتاب موشک‌های بیشماری جواب این حمله را داد. اما این موشک‌ها اسرائیل را هدف نگرفت بلکه پایگاه‌های آن در دشت اشغالی جولان را مورد هدف قرار داد. بسیاری از موشک‌ها به مناطق خالی اصابت کرده و عده‌ای با ضدهوایی خنثی شدند.
پس از آن اسرائیل گفت که اگر آن موشک‌ها را منفجر نمی‌کرد به روستای بقعاثای سوریه اصابت می‌کردند.
در شب ۱۰ مایو بود که اسرائیل هجومی گسترده به ۵۰ نقطه سوریه داشت که اولین برخورد او با ایران به شمار می‌رفت. همچنین که بعد از سال ۱۹۷۴ به مثابه اولین برخورد نظامی او با سوریه بود.
دیروز خلبانان اسرائیلی عنوان کردند که که در این حمله پایگاه‌های اطلاعاتی ایران، پایگاه‌های فرماندهی لجستیک نیروی سپاه قدس ایران در فرودگاه دمشق، پادگان نظامی ایرانی در دمشق، مهمات نظامی و پایگاهی که شب قبل از آن به اسرائیل حمله کرده بود را مورد هدف قرار دادند.
یکی از خلبانان گفت که اسرائیل می‌دانست که ممکن است وارد جنگ با ایران شود چرا که ۵۰ پایگاه آنها در سوریه را مورد حمله قرار می‌داد. ایران نیز ۱۶۰ موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد که هیچ کدام از آنها به هدف نخورد.
وی اضافه کرد معلوم نبود ایران جواب این حمله را می‌ دهد یا نه. از طرفی دیگر وضعیت اسرائیل با روسیه حساس شده بود و اسرائیل مدام در حال هماهنگی با روسیه بوده است.
خلبان دوم گفت خود را برای شروع جنگ آماده کرده بودند. وی افزود ایران علیرغم قدرتی که دارد از سلاح قدیمی استفاده می‌کند و سازمان اطلاعات اسرائیل راجع به ایران اطلاعات خوبی دارد.
خلبان سوم عنوان کرد که در ماه‌های گذشته نصف موشک های سوریه را ناکار کرده‌اند ولی روسیه آنها را به موشک‌هایی جدیدتر مجهز کرده است.