سوریه صحنه درگیریها

سوریه صحنه درگیریها

تصرف شهر استراتژیک “القصیر” سوریه از سوی رژیم بشار اسد در نیمه خرداد گذشته، نوک پیکان حملات نیروهاى تندرو مخالف اسد را به سمت حزب الله لبنان چرخاند.

در حالى که نیروهاى مخالف اسد به پیشروى هاى قابل توجهى در آن زمان رسیده بودند، طى دو هفته درگیرى شدید شهر القصیر به تصرف نیروهاى دولت سوریه در آمد. در این میان نقش حزب الله لبنان در حمایت از بشار اسد که تا پیش از آن غیر علنى بود، آشکار شد.

پس از آن تا کنون شاهد یک سرى حملات و بمب گذارى هاى انتحارى در مناطق شیعه نشین لبنان هستیم. “ضاحیه” منطقه اى در جنوب بیروت پایتخت لبنان که ۱/۵ میلیون شیعه لبنانى را در خود جاى داده و از مراکز اصلى فعالیت هاى حزب الله لبنان به شمار مى رود، بارها مورد هدف قرار گرفته است.

١٨ تیر گذشته انفجار یک خوردو بمب گذارى شده در منطقه “بئرالعبد” واقع در حومه جنوبى بیروت و در نزدیکى مرکز همکارى هاى اسلامى، موجب زخمى شدن دهها نفر شد.

پس از گذشت یک ماه از این انفجار، در تاریخ ٢۴ مرداد انفجار دیگرى در در این منطقه رخ داد. در اثر انفجار خودروى بمب گذارى شده در الرویس واقع در منطقه بئرالعبد و در نزدیکى مجتمع سید الشهدا که محل اصلى تجمع هوادارن حزب الله لبنان به شمار مى آید،٢۶ نفر کشته و بیش از ٢٠٠ نفر زخمى شدند.

شبه نظامیان سنى وابسته به گردان عایشه در پیامى ویدئویى مسئولیت این بمب گذارى را برعهده گرفتند و هدف را حزب الله دانستند و خبر از ادامه این حملات دادند.

٢٢ مهر نیز خبرگزارى ها از کشف خودروى بمب گذارى شده حاوى ۵٠ کیلوگرم مواد منفجره ،توسط ارتش لبنان،خبر دادند.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم عاشورا در منطقه ضاحیه طى یک سخنرانى اعلام کرد که نیروهاى حزب الله در سوریه باقى خواهند ماند. وى حضور این نیروها را براى دفاع از لبنان و فلسطین دانست.

سه شنبه گذشته نیز طى دو انفجار در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران درمنطقه بیر الحسن بیروت، ٢۶ نفر از جمله ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران کشته و ١۴٠ نفر زخمى شدند.

گردان “عبدالله عزام” وابسته به القاعده مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفته است. گفته مى شود این گروه که در سال ٢٠٠٩ تاسیس شده، شعبه اى از القاعده عراق محسوب مى شود. رهبر این گروه هشدار داده که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت. ایران حضور نیروهای خود در سوریه را رد می کند.

به نظر مى رسد که مهمترین عامل تشدید تنش هاى طایفه اى در لبنان حضور حزب الله لبنان در سوریه است و این در حالى است که سید حسن نصر الله بر ادامه حمایت خود از بشار اسد تاکید دارد.

اما در این میان نگاه مردم لبنان به حمایت حزب الله از دولت سوریه و تشدید تنش هاى طایفه اى در لبنان چیست ؟

در این خصوص نظر “ایلیا جزایرى “خبرنگار ساکن لبنان را جویا شدیم. وى در این باره گفت: “همانطور که میان سیاستمداران لبنانی شکاف وجود دارد، میان مردم لبنان نیز به همان اندازه یا عمیق تر، شکاف و اختلاف وجود دارد و نمى توان تمام مردم لبنان را در یک صف دید.عامل عمده شکاف نیز مذهب است و جو طایفه ای (فرقه گرایی) پیش از پیش تشدید شده است.”

این روزنامه نگارساکن بیروت افزود :” به طور طبع اکثر شیعیان هوادار حزب الله و نظام سوریه هستند و حضور نیروهای این حزب را در سوریه لازم می دانند. در عین حال انتقاداتى به کشته شدن شمارى از لبنانى ها در سوریه وجود دارد.”

جزایرى افزود: “در مقابل مردمى که هوادار جریان منتقد حزب الله هستند، از حضور حزب الله در سوریه خشمگین هستند و این حزب را عامل ناامنى مى دانند. ”

حزب الله تا پیش از این مدعى بود که توانایى برقرارى امنیت در مناطق تحت کنترل خود را دارد، اما این انفجارها شک و تردیدهایى را در این زمینه به وجود آورده است.

ایلیا جزایرى در این باره گفت: “انفجارها در ضاحیه علامت سوال هایی درباره میزان توانایی حزب الله در تامین امنیت مناطق تحت کنترل خود به وجود آورده است. چرا که این حزب همواره این گونه القا می کرد که از سیستم امنیتی بسیار توانا و نفوذ ناپذیری برخوردار است. اما انفجارهای اخیر باعث شد این سوالها در میان مردم مطرح می شود که پس چه شد!؟”

جزایرى با اشاره به افزایش تنش هاى فرقه ای در سوریه معتقد است: “این فضا در لبنان هم تشدید شده است و هر آن ممکن است به مرحله برخورد برسد.”