پژوهشگران اروپایی از کشف جدیدی رونمایی کردند که در آن دلیل انتقال ژن های خطرناک چاقی از پدران به فرزندان ثابت شده است.
به گزارش الشرق الاوسط، در این پژوهش علمی، پژوهشگران مختلفی از سه موسسه ماکس پلانک آلمان و دانشگاه مدیریال اتریش و دانشگاه جنوب دانمارک، شرکت نموده اند که به یک کشف مهمی در رابطه با چاقی دست پیدا کردند.
در این پژوهش کارکرد ژن جدید «اچ ۱۹» را شناسایی کردند.
این ژن دارای ویژگی های محافظتی در خود نهاده است که از بروز چاقی جلوگیری می کند. همچنین باعث کاهش چشمگیری در ابتلا به بیماری های قندی و قلبی می شود. این ژن به عنوان یکی از ژن های اصلی انسان است به شمار می رود که از پدر و مادر به فرزندان می رسد یعنی برعکس تمام ۹۹ درصد ژن های دیگر است.
محققان در این پژوهش جدید بر این باورند که ژن های به ارث رسیده از پدر باعث تولید بافت های چربی سفید در بدن می شوند که دور معده و ران ها و باسن متراکم می شود و ممکن است عامل بروز سندرم متابولیک شود.
طبق این پژوهش محققان معتقدند که ژن های ارثی مادری باعث تولید بافت های چربی قهوه ای می شود که این نوع چربی ها از بیماری چاقی جلوگیری می کند.
پروفسور جین ویلهلم کورنفیلد استاد زیست شناسی مولکولی در دانشگاه جنوب دانمارک درباره این تحقیق می گوید: «این کشف علمی باعث ایجاد زمینه ای برای درمان چاقی می شود».
وی افزود: گروه محققان توانستند نقش ژن “اچ ۱۹” در کنترل ژنتیکی سلول های چربی قهوه ای را در موش های آزمایشگاهی کشف کنند.  همچنین ثابت کردیم که فعالیت زیاد این ژن در موشها آنها را از چاقی محافظت می کند و در نهایت “مقاومت در برابر انسولین” در آنها را کاهش می دهد، امری که باعث ابتلا به بیماری قندی منجر می شود.