از جنگ عراق در دوران ریاست برادرش انتقاد کرد

جب بوش پیش از گفتگو در اتاق بازرگانی در شهر سالم از توابع ایالت نیوهمپشایر دفتر بازدیدکندگان را امضا می کند – عکس از رویترز

جب بوش پیش از گفتگو در اتاق بازرگانی در شهر سالم از توابع ایالت نیوهمپشایر دفتر بازدیدکندگان را امضا می کند – عکس از رویترز

جب بوش، که به طور گسترده پیش بینی می شود در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا شرکت کند، به طور بی سابقه ای از اداره جورج دبلیو بوش،برادر خود، انتقاد کرد. برخی تحلیل گران این اقدام را تلاشی از سوی فرماندار سابق ایالت فلوریدا، برای فاصله قرار دادن بین خود و رئیس جمهوری که در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ کشور را اداره می کرد، برشمردند.

دوستان و معاونان فرماندار سابق فلوریدا می گویند که غلبه بر وابستگی به خانواده بوش هنوز هم یک مانع عمده محسوب می شود ولی می توان آن را پشت سر گذاشت. جان مک استفانویچ، یکی از قدیمی ترین دوستان بوش و رئیس یکی از لابی های سیاسی در تالاهاسی فلوریدا می گوید: «گمان نمی کنم کسی از آن خانواده بیاید که چیز غیر قابل قبولی در مورد آن ها بگوید، و فکر نمی کنم که جب نیز بتواند چنین کاری کند».

دو روز پیش در یک تجمع در باشگاه ورزشی در ایالت نیو همپشایر، از جب بوش سؤال شد که آیا بین او و برادش در خصوص برخی قضایا «فاصله» وجود دارد یا خیر؟ وی به میانگین هزینه های دولت طی دوره ریاست برادرش اشاره کرد و گفت: «به عقیده من در واشنگتن، طی دوره ریاست برادرم، جمهوری خواهان اموال زیادی را هزینه کردند. همچنین عقیده دارم که او می توانست از حق وتو استفاده کند. در آن زمان حق اعتراض نسبی نداشت، اما می توانست در بودجه واشنگتن نظم و انظباط ایجاد کند». در حقیقت کل هزینه های دولت فدرال از ۱٫۸۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۸ افزایش یافت. یعنی افزایش ۷ درصدی داشت. اما میانگین هزینه های دولتی در شش سال اولیه ریاست باراک اوباما رئیس جمهور فعلی به میزان ۴ درصد افزایش یافت. جب بوش همچنین به «ارتکاب برخی اشتباهات» طی جنگ عراق اشاره کرد. اما با وجود این، وی از انتقاد مستقیم نسبت به برادر یا پدرش جورج اچ دبلیو بوش اجتناب کرد. در حالی که هر دوی آن ها به پست ریاست جمهوری آمریکا رسیدند. سپس در یک گردهمایی دیگر در حضور سرمایه داران، جب بوش گفت که به برادر و پدر خود علاقه بسیار دارد و مردم باید فراتر از آن دوره از تاریخ بروند.