پرچم روسیه - عکس از آژانس خبری فرانسه

پرچم روسیه – عکس از آژانس خبری فرانسه

پس روسیه به جنبه های انسانی در یمن علاقمند شده است! نپرسید که چرا و چگونه ناگهان این اتفاق روی داد. وجدان انسان دوستانه مسکو یک باره از خواب بیدار شده و می خواهد برای اشتباهات سابق خود بر علیه مردم سوریه کفاره بدهد، آنهم پس از آن که باعث کشته شدن هزاران نفر از سوری ها و آوارگی میلیونها تن دیگر شد. با این حال جبران این اشتباهات، آنگونه که باید باشد، از طریق سوریه انجام نمی شود،بلکه در یمن و به نفع حوثی ها صورت می گیرد. چون حوثی ها، با متحد روسیه یعنی ایران هم پیمان هستند. روسیه پس از مداخله مغرضانه خود در سوریه و اوکراین ، این بار روی سیاست خود را به سوی شبه جزیره عربستان قرار می دهد ؛ آنهم از طریق یمن،،، ببخشید: از طریق شبه نظامیان حوثی.

در سیاست نمی توان به حسن نیت تکیه کرد. اگر فرض کنیم علاقه ناگهانی روسیه به یمن و به شرایط انسانی در آن، به این علت است که این کشور به عنوان یکی از قدرت های بزرگ می خواهد در راه صلح جهانی گام بردارد، پس چه چیزی مانع برقراری ارتباط مسکو با سفیر یمن در سازمان ملل شد؟ در حالی که می توانست به جای پرش بر عرف شناخته شده دیپلماتیک، و ارائه پیش نویس قطعنامه به شورای امنیت، به طور مستقیم با سفیر یمن گفتگو کند. این در حالی است که پیش نویس قطعنامه عربی، در اصل درمورد جنبه های انسان دوستانه است، البته به همراه جنبه های سیاسی. که از جمله بندهای این قطعنامه، محکومیت طرفی است که روند سیاسی را در یمن مختل کرد (و در اینجا منظور حوثی ها هستند)، و همچنین وادار کردن او به عقب نشینی از شورش و بازگشت به روند سیاسی است. آیا مسکو آدرس را اشتباهی رفت؟ و به جای رفتن به سراغ سفیر یمن، به سراغ سفیر ایران رفته و پیش نویس قطعنامه را با او هماهنگ کرد؟!

کوتاه آمدن آمریکا باعث شد که روسیه فرصت پیدا کند تا هر چند وقت یک بار به جهان شوک وارد کند. همگان تصور می کنند که اقدامات روسیه به هنگام صدور، قابل قبول نیست ولی پس از گذشت مدت زمانی به دستور العمل و راهکاری قابل قبول تبدیل می شوند. وگرنه چه کسی باور می کرد که روسیه بتواند با همه جهان، بجز ایران، مقابله کند، و از رژیم بشار اسد ، با وجود مخالفت میلیون ها سوری، حمایت کند؟ چه کسی باور می کرد که روسیه با اشغال بخشی از اوکراین، در اتحادیه اروپا نفوذ کند؟ و در حال حاضر سلانه سلانه گام بر میدارد تا برای خود در یمن جای پایی ایجاد کند؛ دیروز با ارسال پیامی عجیب از سوی آقای پوتین به سران کشورهای عربی و مخالفت با آنچه آن را مداخله خارجی در امور کشورهای عربی نامید، و امروز با ارائه پیش نویسی به شورای امنیت به بهانه «سیاست انسان دوستانه». کسی چه می داند، شاید فردا ببینیم به حوثی ها سلاح روسی عرضه شده است در حالی که هدف صرفاً انسان دوستانه است و هرگز سیاسی نیست!

بیداری وجدان روسیه، برای کم کردن فشار از روی متحد خود، یعنی ایران، صورت می گیرد، که از آغاز طوفان قاطع سردر گمی آن کاملاً آشکار بود. ائتلافی که به طوفان قاطع انجامید پیش از آنکه از نظر نظامی قوی باشد، از نظر سیاسی مستحکم بود. اشتباهاتی را که تهران در سوریه و عراق و بحرین و لبنان مرتکب شد، آن را در پیش روی همه جهانیان رسوا کرد، به طوری که بیش از این توانایی گزافه گویی را ندارد. البته این جدای از پیامدهای بحران سوریه بر روابط خلیجی- روسی است، که باعث تحرک روسیه به سوی آب های گرم یمن، تحت پوشش بی شرمانه انسان دوستانه ، شده است. باید در انتظار دخالت های بیشتر مسکو برای یافتن روزنه ای در کنار شبه جزیره عربستان بود که خاطرات گذشته خود را، هنگامی که یمن جنوبی کودک ناز پرورده اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، یاد آوری کند.

مسکو، که میزان حس بشر دوستانه اش بدون هیچ مقدمه ای افزایش یافت، از این نگران است که بعد از تحقق تمامی اهداف طوفان قاطع در یمن، در آینده طوفان قاطع دومی در سوریه یا غیر سوریه پیش آید. و بطور قطع مسکو این را در جهت از بین رفتن منافع خود می داند. به همین علت بعید نیست که شاهد برداشته شدن گام های تدریجی روسیه برای ایجاد جای پایی دیگر، در شبه جزیره عربستان، آن هم از طریق یمن باشیم.