عکس از وبسایت بنیاد گلشیری

عکس از وبسایت بنیاد گلشیری

بنیاد هوشنگ گلشیری با انتشار اطلاعیه ای از توقف برگزاری «جایزه ادبی هوشنگ گلشیری» پس از سیزده دوره خبر داد.

بنیاد گلشیری در اطلاعیه ای که امروز منتشر کرد گفته است: «امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است در وضع کنونی نیرو و منابع اندکی را که برای بنیاد گلشیری باقی مانده وقف بخشی دیگر از هدف‌های مندرج در اساسنامه بنیاد کنیم که به دلیل مشغله نفس‌گیر جایزه تا حدی مغفول مانده است.»

بنیاد گلشیری پس از درگذشت هوشنگ گلشیری در خرداد ۱۳۷۹ به همت همسرش، فرزانه طاهری، علی ‌اشرف درویشیان، محمود دولت‌ آبادی و بهمن فرمان‌ آرا تاسیس شد.

جایزه ادبی هوشنگ گلشیری یکی از معتبرترین جایزه های ادبی و مستقل در ایران محسوب می شود.

بنیاد گلشیری در اطلاعیه ای که منتشر کرد، اعلام کرده است که قصد دارد بر وب سایت این بنیاد که شامل داستانها، مصاحبه ها، تصاویر، فیلم ها و دیگر نوشته های منتشر نشده هوشنگ گلشیری است متمرکز شود.

در پی انتشار این اطلاعیه، یکی از اعضای بنیاد که نخواست نامش فاش شود، درباره وضعیت جایزه ادبی هوشنگ گلشیری به شرق پارسی گفت: «پس از چندین دوره که جایزه گلشیری برگزار شد قاعدتا با مشکلاتی که پیش رو داشتیم این جایزه باید متوقف می شد چرا که طی سالهای گذشته و به خصوص در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد مجوز کتاب به داستانها داده نمی شد و قاعدتا ما هم کتاب در خور توجهی برای داوری نداشتیم لذا نمی توانستیم داوری منصفانه ای انجام دهیم.»

وی افزود: «از طرف دیگر به ما اجازه داده نمی شد که در یک مکان عمومی مراسم اهدای جایزه را برگزار کنیم و مجبور می شدیم در یک مکان خصوصی و در منزل خانم طاهری این مراسم را برگزار کنیم که این کار هم خیلی مناسب نبود. همچنین بنیاد از نظر مالی مشکلی ندارد.»

فرزانه طاهری، مدیر عامل بنیاد گلشیری پارسل به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «انتظاری که از ارشاد و سایر سازمان‌ها و نهادهای حکومتی وجود دارد این است که از در اختیار گذاشتن سالن‌ها برای برگزاری مراسم‌های اختتامیه نهراسند. همچنین برداشتن نگاه‌ امنیتی و سنگ‌اندازی‌های مختلف که در مراحل مختلف برگزاری جایزه ما را آزار می‌دهد، انتظار دیگر ماست.»

سیزدهیمن دوره جایزه ادبی گلشیری ۵ اردیبهشت ماه امسال در منزل خانم فرزانه طاهری، مدیر عامل بنیاد گلشیری و همسر گلشیری، برگزار شد.

در این مراسم مجموعه داستان‌های «هوای گرگ و میش» اثر محسن عباسی و «کاج‌های مورب» نوشته علی چنگیزی به طور مشترک جایزه بنیاد گلشیری را به دست آوردند.

هوشنگ گلشیری، داستان نویس معاصر ایرانی، سال ۱۳۱۶ در اصفهان به دنیا آمد و در سال ۱۳۷۹ در تهران درگذشت. وی عضو و یکی از موسسان کانون نویسندگان ایران و از بنیانگذاران حلقه ادبی جُنگ اصفهان بود.

از آثار گلشیری می توان به نمازخانه کوچک من، پنج گنج، نیمه تاریک ماه، شازده احتجاب، کریستین و کید، بره گمشده راعی، آینه‌های دردار و جِن ‌نامه اشاره کرد.

گلشیری در سال ۱۳۷۸ جایزه صلح اریش ماریا رمارک و دو سال پیش از آن نیز جایزه لیلیان هلمن/دشیل همت را دریافت کرده بود.