جان لیمبرت

جان لیمبرت

ˈجان لیمبرتˈدپیلمات ومسوول پیشین میزایران دروزارت خارجه آمریکا با اشاره به تلاش تازه برخی نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم های ضد ایرانی هشدارداد این تصمیم سیاست خارجی آمریکارابه مخاطره خواهدانداخت و واشنگتن و تهران نباید بگذارند توافقنامه ژنو نباید از ریل خارج شود.

لیمبرت روزسه شنبه درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک و در پاسخ به سوالی درخصوص تلاش برخی نمایندگان کنگره از جمله باب منذز رییس کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا، افزود: نمایندگان کنگره باید متوجه باشند که این نوع تصمیم و رفتارها تلاش های دولت اوباما برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک برای حل اختلافات هسته ای با تهران را به شدت تضعیف خواهد کرد.

وی درپاسخ به این سوال که هدف اصلی نمایندگانی که به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران هستند،چیست؟ گفت: تشخیص انگیزه اصلی برخی نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم ها علیه ایران در زمانی که ایران و آمریکا براساس توافقنامه هسته ای ژنو دارای تعهداتی بین المللی هستند، بسیار دشوار است.

وی افزود: از همان ابتدایی که طرح تحریم ها علیه ایران مطرح شد، گروه های مختلف در آمریکا اهداف متعدد و متفاوتی را در این خصوص دنبال می کردند.

این دیپلمات اسبق آمریکا در تهران تصریح کرد: هدف گروهی از جمله اوباما، استفاده از ابزار تحریم به منظور فشار بر تهران برای انجام مذاکرات جدی بود، گروهی دیگر بر این باور بودند که می توان با فشار تحریم ها ایران را تسلیم کرد و گروه سوم معتقدند بودند که با اعمال تحریم های به اصطلاح فلج کننده می توانند جهموری اسلامی ایران را سرنگون کنند.

وی افزود: این سه گروه همچنان اهداف خود را دنبال می کنند اما در مقام عمل این ایده اوباما و طرفداران مذاکره با تهران بود که نتیجه داد و ظرف چند ماه گذشته شاهد مذاکرات بسیار جدی بین ایران و گروه ۱+۵ از جمله مذاکرات میان مقام های ایران و آمریکا بودیم.

لیمبرت با دفاع از ایده اوباما و گروه موافقان گفت وگو با تهران تاکید کرد ایده های دو گروه دیگر و سماجت آنها بر اهداف اولیه خود، توافقنامه هسته ای ژنو را با خطر روبرو می کند.

وی تاکید کرد: همچنین برخی نمایندگان جمهوری خواه با استفاده از ابزار تحریم های ضد ایرانی به دنبال تضعیف سیاست خارجی دولت اوباما هستند.

مسوول پرونده پیشین ایران در وزارت خارجه آمریکا افزود: به طور طبیعی وقتی که کنگره اعلام می کند که نظرات خود را در خصوص سیاست خارجی آمریکا بیان می کند، تنش بین دو قوه قانون گذاری و مجریه آمریکا افزایش می یابد.

لیمبرت درپاسخ به این سوال که آیا تلاش برخی سناتورهای دمکرات همچون ˈچاک شومرˈ که یکی از حامیان دولت اوباما محسوب می شود، ناشی از گروه های لابی به ویژه آیپک می باشد؟ اظهار داشت: به اعتقاد من این مساله بسیار پیچیده تر است و نمی تواند به چند گروه لابی مخالف آن را نسبت داد.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در داخل لابی آیپک اختلاف نظر و دو دستگی هایی وجود دارد که برخی از آنها خواهان تشدید فشارها علیه ایران هستند و این مساله کاملا محسوس است.

ˈبخشی از آیپک به طور آشکار نشان داده است که از توافقنامه هسته ای ژنو راضی نیست، لذا نمی توان گفت که اقدامات آیپک به طور کامل در راستای تامین منافع دولت اسراییل باشد و اختلافات جدی در این راستا وجود دارد.ˈ

وی خاطرنشان کرد: هرچند که صدای لابی آیپک کاملا شنیده می شود و قدرت نفوذ پذیری و تاثیرپذیری زیادی درهیات حاکمه آمریکا دارد.

وی درپاسخ به این سوال که این نوع تصمیمات و اظهار نظرها تا چه اندازه بر توافقنامه هسته ای ژنو و اعتبار آمریکا درعرصه بین المللی آسیب می رساند؟ گفت: پاسخ صریح به این سوال بسیار مشکل به نظر می رسد، ۳۴ سال است که ایران و آمریکا با هم گفت وگوی مستقیم و رو در رو نداشته اند و در داخل دو کشور گروه هایی وجود دارند که از بنیان با توافقنامه ژنو مخالف هستند و ازهیچ تلاشی برای منحرف کردن و یا به خطر انداختن این توافقنامه روی گردان نیستند.

مسوول پیشین پرونده ایران در وزارت خارجه ایران خاطر نشان کرد: حساسیت و اهمیت وظیفه باراک اوباما و جان کری در این برهه از زمان بیشتر نمایان می شود زیرا باید آنها درمقابل این گونه فشارها مقاومت کنند و جلو انحراف و به مخاطره افتادن این توافقنامه را بگیرند چراکه مسوولیت سیاست خارجی با دولت آمریکا است نه نمایندگان کنگره.

وی اظهار داشت: این گونه اقدامات نمایندگان کنگره باعث بلند شدن اعتراض برخی گروهها در داخل ایران خواهد شد و به طور یقین هدف آنها به دنبال تحقق این هدف هستند.

لیمبرت افزود: هرچند پیش بینی اینکه تشدید فشارها چه میزان بر توافقنامه تاثیر خواهد گذاشت کاری بسیار مشکل است اما می توان گفت مسوولان هردوکشور باید بسیارهوشیارانه و مدبرانه با این گونه تحریکات برخورد کنند و اگر یک نفر و یا گروهی در واشنگتن و یا تهران اظهارنظرهایی منفی می کنند، نگذارند که این نوع گفتار و رفتار به مسیر رو به جلو توافقنامه ژنو آسیب برساند و آن را از ریل اصلی منحرف کند.

وی افزود: چیزی که در این مسیر ما به آن نیاز داریم، کلمه ای است که در زبان فارسی به آن بردباری می گویند.

وی درخصوص مفاد طرح جدید برخی از نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم ها گفت : اینکه درنهایت طرح مذکور در کنگره آمریکا به رای گیری گذاشته خواهد شد یا خیر؟ گفت : این مساله بستگی به توانایی اوباما و جان کری دارد تا نمایندگان را متوجه تصمیمات اشتباهاشان در قبال ایران کنند و به آنها بفهمانند که چنین اقداماتی دستاوردها را به مخاطره خواهد انداخت.