آیت الله محمد یزدی - عکس از ایسنا

آیت الله محمد یزدی – عکس از ایسنا

محمد یزدی٬ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ایران گفته است که این تشکیلات سیاسی – مذهبی در چند مورد به حسن روحانی رییس جمهور این کشور تذکرات “محرمانه” و “فوق محرمانه” داده است.

آقای یزدی در گفتگویی با وبسایت حوزوی “مباحثات” که روز چهارشنبه منتشر شد همچنین هشدار داده، «اگر آقای رئیس جمهور توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسماً تذکر بدهد.»

وی در این گفتگو با اشاره به مواردی مشابه در دوران دولت آقای احمدی نژاد گفته است که بر این اساس احتمال رویارویی این جامعه با دولت یازدهم نیز وجود دارد.

آقای یزدی در این گفتگو انتقاد‌هایی را هم از دولت حسن روحانی مطرح کرده و به برخی سیاست‌های این دولت در زمینه فرهنگی اعتراض کرده است، انتقادهایی که مسلما محتوای تذکرات آقای یزدی را مشخص می کند.

وی گفته ماهواره و اینترنت اعتقادات بسیاری از جوانان خانواده‌های مذهبی را “سست” کرده و «نوجوانانی که از سایت‌های مختلف اینترنتی استفاده کرده‌اند٬ بلوغ زودرس برایشان اتفاق افتاده است.»

آقای یزدی از سوی دیگر با اشاره به رخدادهای دوران دولت قبل در ایران گفته «احمدی‌نژاد در ماه‌های آخر واقعاً کارهای خلاف می‌کرد و خیلی از روحانیون هم برخورد کردند؛ همان روحانیونی که کمک کرده بودند و برایش از آبرویشان مایه گذاشته بودند، به او تذکر دادند ولی گوش نکرد.»

جامعه مدرسین از تشکل های اصلی روحانیون محافظه کار در ایران به شمار می‌رود و با دیدگاه‌های آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اشتراکات فراوانی دارد.

محمد یزدی در این گفتگو گفته است روحانیت تنها تا جایی که دولت با “ارزش‌ها و اصول اسلامی” همراه باشد با آن همراهی می کند ولی “آنجا که با ارزش‌های اسلامی همراهی ندارد، روحانیت با دولت همراهی نمی‌کند و تذکر می‌دهد.”

در هفته های اخیر، دیدگاه های متفاوت حسن روحانی و بعضی روحانیون محافظه کار در مورد حدود دخالت دولت در امور شخصی و عقیدتی مردم، به بحث های دامنه داری انجامیده است که هنوز هم ادامه دارد.

بحث در این زمینه از اوایل خرداد ماه و پس از آن بالا گرفت که آقای روحانی بدون اینکه فرد یا نهاد خاصی را مخاطب قرار دهد گفت: “این قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.”

این سخنان با واکنش احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، رو به رو شد که تاکید کرد رسالت حکومت دینی این است که “جاده بهشت را صاف کند” و ماموریتش هم این است که “جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.”

از سوی دیگر احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در نماز جمعه مشهد هشدار داد: «شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.»

در واکنشی متقابل، حسن روحانی اظهارداشت: «برخی بیکار و دچار توهمات هستند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند. نه دین را می‌دانند چیست و نه می‌دانند آخرت چیست، اما همیشه غصه آخرت را می خورند.»

در پاسخی مجدد به این اظهارات، محمدتقی مصباح یزدی، از اعضای مجلس خبرگان گفت: «برخی افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آنها را متهم به توهم می‌کنند.»

وی خطاب به چنین مسئولانی افزود: «باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؛ از فیضیه یا انگلستان؟»

حسن روحانی مدرک دکتری خود را از دانشگاهی در بریتانیا دریافت کرده است.

اظهارات تازه آقای یزدی با واکنش بعضی روزنامه ها نیز روبرو شده است.

روزنامه اعتماد روز پنج شنبه در مطلبی با عنوان “تذکرات فوق محرمانه به روحانی” به سخنان رئیس سابق قوه قضائیه پرداخته و ‌نوشته است: «در یک سالگی دولت یازدهم بازار تذکر به دولت تازه کار و علنی شدن انتقادات از دولت پیشین گرم است: بازاری که معلوم نیست گرمایش تا چقدر دیگر افزایش می‌یابد.»

به نوشته این روزنامه، «این دومین بار است که تذکرات رئیس جامعه مدرسین به دولت افشا می‌شود: تذکراتی که مرتبه پیش به گفته خود آیت‌الله یزدی به تندی به دستیار رئیس جمهور داده شده بود اما این بار از سوی اعضای جامعه مدرسین به کل دولت و احتمالا در جلسه چندی پیش این جامعه با دولت مطرح شده است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حالامنتظر واکنش دولت است. شرایط نشان می‌دهد که با وجود تلاش دولت یازدهم برای مستحکم کردن رابطه با حوزه اما هنوز هم عده‌ای از حوزویان از این رابطه ناراضی اند و در حال مرور خاطرات تلخ دوره احمدی نژاد هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با این وجود یکی از دو قطب اصلی تصمیم گیر برای انتخابات‌ها در جریان اصولگرایی است. جامعه‌ای که اصولگرایان در سال‌های اخیر آن را نادیده گرفتند و… .»

در ادامه این مقاله آمده است: «حالا این جامعه نه تنها از اصولگرایان که از رئیس دولت پیشین و حامیانش نیز دل چرکین است. برای عدم تکرار روزهای دولت احمدی نژاد نیز چاره را در آن دیده است که از همان ابتدای امر به دولت تازه کار تذکر بدهد و نگذارد برخوردهای احمدی نژاد با حوزه بازهم تکرار شود. آیت‌الله یزدی روز گذشته، تأکید کردکه لازم است مبلغ حوزه که به میان مردم می‌رود، مردم بدانند که وابستگی به هیچ جناحی ندارد و به خاطر دین تلاش می‌کند. »