تکنولوژی هوشمند برای تشخیص عسل واقعی و تقلبی

از طریق تعیین منشأ گیاهی آن

لندن: «الشرق الاوسط»

محققان کالج امپریال لندن و کالج دانشگاهی لندن توانستند با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی، روش جدیدی برای تشخیص عسل واقعی از عسل تقلبی پیدا کنند.
به گزارش الشرق الاوسط عسل سومین محصول غذایی در جهان است که در معرض دستکاری و تقلب قرار می‌گیرد و بسیاری در طبقه‌بندی و تعیین نوع آن دستکاری کرده یا آن را با مایعات شیرین دیگر رقیق می‌کنند.
وبسایت تخصصی علوم و فناوری «تک اکسپلور» به نقل از جرارد گلوسکی نوشت: «زنبور، عسل را از شهد گیاهان درست می‌کند که حاوی دانه‌های گرده است و گرده‌های هر گیاه متفاوت است؛ بنابراین اگر عسل گیاه مانوکا باشد و دانه‌های گرده‌افشانی این گیاه در آن نباشد، عسل مانوکا نیست».
پیتر یکی دیگر از محققان شرکت کننده در این تحقیق گفت: «بررسی کیفیت عسل از طریق تعیین منبع گیاهی آن از چندین دهه پیش رواج دارد، اما این روند کند بوده و به تخصص نیاز دارد. ما بر این باوریم که از طریق یک فرایند الکترونیکی می‌توان این مراحل را تسریع کرد».
آلکسیس ژاکانتیروجاس افزود: «ما با استفاده از تکنیک‌های استاندارد، گرده‌های درون نمونه عسل را تشخیص می‌دهیم و سپس از روش‌های کمی برای تحلیل برخی از عناصر و تراکم و توزیع گرده در نمونه استفاده می‌کنیم، علاوه بر این موقعیت جغرافیایی تولید عسل و منبع گیاهی آن را نیز می‌توانیم تعیین کنیم».
محققان در چارچوب این تحقیق نمونه‌هایی از انواع مختلف عسل را تهیه و روی اسلایدهای شیشه‌ای قرار دادند، سپس آنها را با میکروسکوپ با وضوح بالا مورد بررسی قرار دادند.
نتایج اولیه آزمایش نشان داد با استفاده از سیستم جدید می‌توان عسل رقیق شده یا تقلبی و همچنین عسلی که منبع آن نادرست ذکر شده را تشخیص داد، اما نمی‌توان از وجود فلزات سنگین، آنتی‌بیوتیک و آفت‌کش در عسل آگاهی پیدا کرد. درنتیجه باید برای اطمینان از سلامت عسل از ترکیب تکنولوژی جدید و تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی دیگر استفاده کرد.