جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران امروز جمعه اخبار مربوط به سفر محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، به تهران برای مشورت با مقام های ارشد این کشور درباره طرح جدید آمریکایی ها را رد کرد.

به گزارش ایرنا‌ این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ایده های مطرح شده در مذاکرات هنوز به مرحله ای نرسیده است که محمد جواد ظریف آنها را به تهران ببرد.»

وی افزود که طرف ایرانی از مذاکرات مسقط تاکنون طرح های مختلفی را ارائه کرده است.

خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز به نقل از منبعی که نامش فاش نشده نیز خبر داد که محمدجواد ظریف پیشنهادهای تازه‌ قدرت‌های جهانی را از طریق خطوط ارتباطی «امن» با تهران در میان می‌گذارد. بنا به این گزارش به همین دلیل است که آقای ظریف به تهران نمی‌رود.

تکذیب خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به تهران در شرایطی رسانه ای می شود که همین خبرگزاری صبح امروز جمعه به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشته بود که ظریف برای پاره ای مشورت ها و تبادل نظر با مسئولان ارشد ایرانی درباره موضوع هسته ای امشب، ‌جمعه شب، احتمالا به تهران می رود.

به دنبال انتشار این خبر از سوی ایرنا، خبرگزاری فرانسه نیز صبح امروز جمعه خبر مشابهی را به نقل از یک منبع ایرانی نقل کرد. در این خبر آمده بود که ظریف «احتمالا برای مشورت» به تهران باز خواهد گشت.

در میانه انتشار اخبار تکذیبیه، ایسنا نوشت: «تاکنون اعلام نشده بود که ایده جدیدی از سوی آمریکا یا دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین به ایران ارایه شده است. اما به نظر می‌آید ایده‌ها و پیشنهاهایی طی یک روز گذشته ارایه شده است که مورد موافقت ایران قرار ندارد.»

ظریف پیش از ظهر جمعه برای دومین بار در دو روز گذشته با جان کری، همتای آمریکایی خود، و کاترین اشتون،‌ هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵، در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرده است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز به وین آمده است و قرار بود بعدازظهر جمعه با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار کند.
این دیدارها و گفت‌وگوهای فشرده ایران و قدرت‌های جهانی در وین، در تنها چهار روز مانده به فرا رسیدن ضرب‌الاجل درباره مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک روز سه‌شنبه در وین در حالی آغاز شد که حسن روحانی رییس جمهور ایران تاکید کرد اگر غرب خواستار دستیابی به توافق است، باید «زیاده خواهی را کنار بگذارد.»

مقامات ارشد آمریکایی و اتحادیه اروپا نیز به نتیجه نرسیدن احتمالی این گفتگوها را متوجه ایران می دانند و می‌گویند که این تهران است که باید تصمیم بگیرد.

این دور از مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در وین برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای در شرایطی رو به پایان است که لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته دیروز پنجشنبه گفته بود که اختلاف‌نظر دو طرف مذاکره بر سر “نکاتی کلیدی” همچنان به قوت خود باقی است.

کری در تایید حرف وی گفته بود، که دیگر اعضای گروه ۱+۵ رویکرد مشابهی در مذاکرات با ایران دارند، هرچند ممکن است که بین همین کشورها هم “اختلافاتی جزئی” وجود داشته باشد.