اتصال آن به داخل اسرائیل ترجمه «انتقال جنگ به خاک دشمن» است

بیروت: یوسف دیاب

اعلام کشف تونل‌های «حزب الله» در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل، اتفاق تازه‌ای نیست به این دلیل که این تونل‌های بخشی از استراتژی نظامی است که از زمان «جنگ شهریور» در سال ۲۰۰۶ دنبال می‌شد. نکته جدید اما این است که ارتش اسرائیل اعلام کرد، این تونل‌ها خاک لبنان را به عمق خاک اسرائیل ربط می‌دهند و تهدید بی سابقه‌ای برای کشور عبری و شهرک‌نشینان شمال آن محسوب می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، کارشناسان آن را «مهم‌ترین سرمایه‌گذاری (سپاه انقلاب) ایران در لبنان» عنوان می‌کنند.
در حالی که «حزب الله» در برابر ادعاهای کشور عبری مبنی بر رسیدن تونل‌ها به عمق فلسطین اشغالی سکوت اختیار کرده، کارشناسان نظامی و استراتژیست‌ها بر این هم نظرند که مسئله تونل‌ها بخشی از گزینه‌های استراتژیکی هستند که «حزب الله» آن را انکار نمی‌کند.
به نظر سامی نادر مدیر «مرکز مسائل استراتژیک خاورمیانه» «مسئله تونل‌ها بخشی از بزرگنمایی میان دوطرف و بالا بردن تنش و نزاع است».
او در گفت‌وگو با الشرق الاوسط اظهار می‌کند که «پناه بردن (حزب الله) به حفر خندق در جنوب و بقاع و غیره، بخشی از سیاستی است که تشکیلات مسلح در جنگ‌ها به آن پناه می‌برند، همان کاری که (حماس) در غزه و جاهای دیگر به آن دست می‌زند».
اما به نظر نادر «سخن گفتن از تونل‌هایی که لبنان را به عمق اسرائیل وصل می‌کنند، اغراق آمیز است به خصوص که حزب در ساختار تسلیحاتی‌اش موشک‌های دوربرد دارد».
از سوی دیگر خالد حماده سرهنگ بازنشسته و کارشناس نظامی و استراتژی می‌گوید «سخنان اسرائیل درباره تونل‌های (حزب الله) را نمی‌توان از تهدید دبیرکل حزب، حسن نصرالله جدا کرد؛ آنجا که سخن از انتقال جنگ با دشمن از لبنان به داخل خاک اسرائیل می‌گوید».
او تأکید می‌کند «مسئله تونل‌ها و موشک‌های دقیق که پیشرفته شده‌اند، مانور آینده حزب الله خواهد بود».
او یادآور می‌شود که «تونل‌ها بخشی از گزینه‌های استراتژیک حزب الله خواهد ماند که از مدتی پیش به آن اشاره می‌کرد. مسئله‌ای که می‌تواند او را قادر سازد با انتقال جنگ به الجلیل و برخی شهرک‌ها شگفتی استراتژیکی به وجود بیاورد و ضربه دردناکی به اسرائیل وارد کند».
اما سرهنگ حماده یادآور می‌شود «پناه بردن به این فرضیه به عهده حزب الله نخواهد بود، بلکه به بخشی از تصمیم تهران برمی‌گردد به تحریم‌ها و تصمیم امریکا در برگرداندن ایران به داخل ایران».
این گفته‌ها با سخنان دبیرکل «حزب الله» حسن نصرالله همخوانی دارد که به اسرائیل وعده شگفتی داد که انتظارش را نداشت و سخن از کشاندن جنگ به خاک دشمن گفت و از جنگ‌جویانش خواست آماده تسلط بر الجلیل بالا باشند. این همان چیزی است که سامی نادر آن را «بخشی از سیاست مواجهه میان ایالات متحده و ایران به خصوص پس از سرنگونی هواپیمای روسی در سوریه و واکنش روسیه به آن و استقرار سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ است که حاشیه مانور اسرائیل در هدف قراردادن ایران در داخل سوریه را از آن گرفت».
او پیش‌بینی می‌کند «اسرائیل مبارزه‌اش را به لبنان منتقل می‌کند تا میدانی بشود که از آنجا به ایران فشار بیاورد و با این ادعا که (حزب الله) قطعنامه (۱۷۰۱) را با تونل‌ها و انبارکردن هزاران موشک در جنوب لبنان زیرپا گذاشت». سامی نادر بعید نمی‌داند که «حزب الله» رو به «تلاش برای تغییر نقاط درگیری در لبنان پس از تغییر آن در سوریه و به دنبال توافق روسی- اسرائیلی که نقش ایران را محدود کرد» بیاورد.
کارشناسان از گشوده شدن صحنه لبنان در برابر ایران پس از حاشیه گزینه‌هایش در سوریه و یمن و عراق نگرانند. کارشناس نظامی خالد حماده هشدار می‌دهد «به هیچ وجه نباید از این تونل‌ها برای عملیات نظامی علیه اسرائیل استفاده شود که لبنان را به قطعه آتش تبدیل می‌کند».
او احتمال می‌دهد «اسرائیل به سوی دو گزینه پیش می‌رود؛ اول نابود کردن تونل‌ها حتی اگر این کار به درگیری رودررو و محدود منجر بشود. دوم پناه بردن به شورای امنیت با این ادعا که دولت لبنان قادر به اجرای قطعنامه شماره۱۷۰۱ نیست».
او یادآور می‌شود که این قطعنامه «نسبت به حضور (حزب‌الله) در جنوب نهر لیطانی هشدار می‌دهد؛ نه روی زمین و نه زیرآن».
نگاه سیاسی از نگاه نظامی به این اتفاقات تفاوتی ندارد.
محمد عبدالحمید بیضون نماینده و وزیر سابق به الشرق الاوسط می‌گوید «تونل‌های (حزب الله) اتفاق جدیدی نیست بلکه پیش از جنگ شهریور وجود داشتند اما پس از جنگ بیشتر شدند».
او از این پرده برداشت که «ایران و (سپاه انقلابی) ایران تونل‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری نظامی در لبنان می‌بینند به خصوص در جنوب، به گونه‌ای که شبکه تونل‌ها چهارمیلیارد دلار برای ایران هزینه داشت. از این تونل‌ها برای نفوذ و انتقال دادن جنگجویانش(حزب الله) از منطقه‌ای به منطقه دیگر و برای رویارویی نظامی و انبارکردن سلاح و موشک‌های استراتژیک استفاده می‌کند».
در باره میزان واکنش اسرائیل به استفاده از این تونل‌ها در صورت اتفاق افتادن، بیضون(خود متولد منطقه جنوب است) توجه می‌دهد که «اسرائیل از مدتها پیش می‌دانست این تونل‌ها وجود دارند و آنها را در بانک نقاطی قرارداده که در صورت شروع جنگ با لبنان به آنها حمله کند».
او شاره می‌کند که نتانیاهو «اکنون از این پدیده تونل‌ها و رسیدن‌شان به خاک اسرائیل پرده برداشت چون در داخل با بحران روبه روست».