توقف دخالت‌های ایران در منطقه، موضوع اصلی «نشست منامه»

وزیر دفاع بحرین از تشکیل «ناتوی عربی» خبر داد

منامه: عبید السهیمی
شست منامه روز گذشته برگزار شد و موضوعاتی همچون مقابله با ایران، مسئله توازن قدرت در خاورمیانه و راه‌اندازی نوع ائتلاف جدیدی شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، مصر، اردن و ایالات متحده آمریکا با هدف مقابله با دخالت‌های ایران در منطقه به عنوان مسائل اصلی در آن بررسی شد.
به گزارش الشرق الاوسط، شاهزاده سلمان بن حمد ولیعهد بحرین در این نشست بر اهمیت همکاری بین‌المللی برای مبارزه با خطر تروریسم و افراط‌گرایی از طریق تلاش‌های بین‌المللی برای خشکاندن ریشه‌های آن تأکید کرد.
جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز توضیح داد واشینگتن بر توقف دخالت‌های ایران در منطقه کار می‌کند و کاملاً مطلع است که ایران چه اهدافی دارد.
شیخ خالد بن حمد آل خلیفه اظهارات خود را در یکی از جلسات نشست منامه با صحبت پیرامون ائتلاف امنیتی خلیج آغاز کرد که در حال تشکیل است.
وی با اشاره به اینکه کار روی این ائتلاف از اوایل سال آینده شروع می‌شود، گفت: «پیوستن به ائتلاف امنیتی پیشنهاد شده میان ایالات متحده آمریکا، هم‌پیمانان خلیج، مصر و اردن، برای کسانی که اصول آن را بپذیرند باز است».
وی عنوان کرد منطقه خلیج ستون ثبات در خاورمیانه خواهد ماند و بر اهمیت پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه‌ای تأکید کرد که در تقویت امنیت، شکوفایی منطقه و کمک به کشورهای آن در مقابله با چالش‌های مختلفی که با آن روبرو است، نقش دارد.
آن طور که واشینگتن اعلام کرد، هدف از این ائتلاف استراتژیک خاورمیانه‌ای مقابله با ایران و افراط‌گرایی است.
در این راستا، جوزف فوتیل، فرمانده نیروهای مرکزی ارتش آمریکا ماه گذشته فراخوان داد تا رؤسای ستاد کشورهای خلیج، مصر و اردن برای تأسیس یک «ناتوی عربی» برای مقابله با تهران، در کویت جمع شوند.
وزیر دفاع بحرین نیز بر اهمیت ائتلاف‌ها و شراکت‌های بین المللیِ مسئول و حافظ ثبات منطقه و هم‌پیمانان آن در خارج از منطقه، به خصوص در زیر سایه چالش‌هایی که کشورهای منطقه با آن روبرو هستند، تأکید کرد.
وی همچنین بر اهمیت نقش هم‌پیمانان بین‌المللی برای رسیدن به خاورمیانه‌ای باثبات، شکوفا و خالی از درگیری که به‌طور مثبت در اقتصاد جهان مشارکت می‌کند و بر پایبندی بحرین به نقش حمایتگر خود از تمام تلاش‌های هدفمند برای حفاظت از منطقه تأکید و عنوان کرد این کشور، آماده همکاری با دوستان و هم‌پیمانان برای ضمانت ثبات و شکوفایی است.
وی در ادامه بر نقش ائتلاف عربی حمایت از مشروعیت و دولت قانونی یمن که ملزم به بازگشت صلح در منطقه و رسیدن به راه‌حلی سیاسی در یمن است، در توقف دخالت‌های ایران در امور یمن تأکید کرد.
وی اظهار کرد: تلاش‌های قطر برای دخالت در سیاست‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، با توافقنامه امضا شده میان این کشورها در تضاد است.
وزیر دفاع بحرین ادامه داد: میان بحران‌های منطقه ارتباط وجود دارد که همانا سعی برخی از کشورهای منطقه برای تحمیل قدرت خود بر دیگران است؛ چه تلاش‌های ایران برای صادر کردن انقلاب خود و تسلط بر خاک‌های بیشتر و چه مداخله‌های قطر با هدف تأثیرگذاری بر منطقه از جمله همین موارد است.

*ماتیس: روسیه جای ما را در خاورمیانه نخواهد گرفت
از سوی دیگر، جیمز ماتیس روز گذشته در حضور رهبران کشورهای عربی شرکت کننده در نشست امنیتی منامه با تأکید بر اینکه واشینگتن روی توقف دخالت‌های ایران در منطقه کار می‌کند، گفت: «ایالات متحده آمریکا می‌داند که هدف ایران در منطقه چیست، در آمریکا برخی از سلاح‌های ایران را داریم که در به هم ریختن امنیت منطقه از آن استفاده کرد و واشینگتن آنچه ایران انجام می‌دهد را قبول ندارد».
وی تأکید کرد: «ملت ایران برعکس دولت آن مسالمت‌آمیز است و از سیاست‌های کشور خود راضی نیست».
وی با تأکید بر اینکه شراکت با کشورهای خلیجی برای آمریکا اساسی است، عنوان کرد: ایران به تهدیدات خود در منطقه و ارسال مهمات به شبه نظامیان حوثی ادامه داده ولی آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای آن دست بسته نخواهد بود.
وی در خصوص حضور روسیه در منطقه، نفوذ آن در سوریه و حمایت از بشار اسد گفت: این کشور هرگز نخواهد توانست جای آمریکا را در خاورمیانه بگیرد.
وی افزود: «فرصت‌طلبی روسیه و سعی در بی‌اهمیتی به فعالیت‌های مجرمانه بشار اسد علیه ملتش، ثابت می‌کند که پایبندی صادقانه‌ای به اصول اخلاقی ندارد».
وی ادامه داد: «امروز می‌خواهم شفاف باشم، وجود روسیه در منطقه هیچ‌وقت جای پایبندی طولانی مدت، همیشگی و شفاف ایالات متحده آمریکا را در خصوص خاورمیانه نخواهد گرفت. پاینبدی‌ای که بدون محافظه کاری روی آن تأکید می‌کنم. ما شرکایی که باعث پیروزی ثبات بر هرج و مرج می‌شوند را حمایت می‌کنیم».
در این میان، تارو کونو وزیر خارجه ژاپن نیز تأکید کرد، کشورش بر توسعه امکانات آموزش در خاورمیانه کار می‌کند.
وی افزود: کشورش در ۱۵ سال گذشته در ائتلاف‌ها و آبادانی خاورمیانه با تکیه بر تجربه‌های خود مشارکت داشته‌است.

الشرق الاوسط:
Related Post