دانشگاه تهران

دانشگاه تهران

جعفرتوفیقی سرپرست وزارت علوم ایران در گزارشی که به مجلس ارائه کرده اعلام کرده است که “آخرین دانشجویان و اساتید ستاره دار ورودی های سال ۱۳۹۱ بودند که هم اکنون به تحصیل باز گشته اند.”

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، و در پی آن با انتصاب جعفر توفیقی وزیر دولت خاتمی به عنوان سرپرست وزارت علوم، امیدواری هایی برای رفع مشکلات حوزه دانشگاه به ویژه دانشجویان ستاره دار به وجود آمد. توفیقی خود پیشتر اعلام کرده بود که این موضوع با جدیت و به طور مستمر پیگیری می شود.

به گزارش سایت خبری فرارو، توفیقی در مجلس ایران با بیان اینکه ورود دانشجویان و اساتید ستاره‌دار به دانشگاه‌ها فرآیندی مستمر است که با هماهنگی با نهادهای ذیربط انجام شده، گفت: “به طور حتم به وضعیت دانشجویان و اساتید ستاره‌دار به طور مستمر رسیدگی خواهیم کرد و به همه افرادی که حقی از آنها ضایع شده کمک می‌کنیم تا بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.”

وی افزود: “آماری مبنی بر ورود دانشجویان و اساتید ستاره‌دار در سال ۹۲ وجود نداشت و این مهم به سال‌های قبل از ۹۲ بازمی‌گردد. آخرین آمار مربوط به ورودی‌های سال ۹۱ بوده که به ۴۰ مورد می‌رسد که در حال حاضر به تحصیل برگشته‌اند.”

برخی از منتقدان سیاست های آموزش عالی فعلی دولت یازدهم معتقدند که “بازگشت دانشجویان و اساتید ستاره دار موجب سیاسی شدن دانشگاه های ایران می شود.” توفیقی در این باره به نمایندگان مجلس گفت: “سیاسی شدن با سیاست‌زدگی متفاوت است؛ من با سیاسی شدن به معنای تبدیل دانشگاه به حزب یا بنگاه سیاسی مخالف هستم.”

وی افزود: “دانشگاه محل علم بوده و باید در آن کار علمی انجام شود و فعالیت های سیاسی دانشگاهیان باید در قالب تشکل های سیاسی شکل گیرد.”

اصطلاح دانشجوی ستاره دار در سال ۱۳۸۵شمسی و در دوره وزارت محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم کابینه اول محمود احمدی نژاد، بیان شد.

در تابستان همان سال، در کنار نام شماری از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، ستاره‌هایی قرار گرفته بود که بعدها در مواردی به احضار و بازجویی یا حتی محرومیت این دانشجویان از تحصیل منجر شد.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم وقت ایران در زمستان همان سال اعلام کرد که “ستاره‌دار شدن برخی دانشجویان، ناشی از قانون و مقرراتی بوده که از زمان دولت محمد خاتمی وضع شده و هر سال اجرا می‌شده است”.

این ادعا از سوی فخرالدین دانش، معاون وزیر علوم دوره خاتمی و غلامرضا ظریفیان معاون دانشجویی وزیر علوم همین دوره، تکذیب شد.