لاوروف هم وارد خط رایزنی شد
بیروت – محمد شقیر

به گفته منابع دیپلماتیک اروپایی در بیروت، جامعه بین الملل به دقت اقدامات سعد الحریری نخست وزیر دولت موقت لبنان برای رایزنی و تماس با گروه های سیاسی در راستای تشکیل کابینه و خروج از بن بست کنونی را دنبال می کند.
این منابع در گفتگو با «الشرق الاوسط» افزودند «سفیران برخی کشورهای عربی و غربی هم پا به پای الحریری در حال رایزنی و گفتگو و توصیه به برخی گروه ها درباره لزوم خروج از بی نظمی و هرج و مرج در نهادهای قانونی از جمله قوه مجریه هستند. توصیه دیگر به گروه های لبنانی این است که خود آنها باید بستر و شرایط مناسبی برای تشکیل کابینه متوازن ایجاد کنند. چنین کابینه ای می تواند شرایط مناسبی برای خیز اقتصادی و اجتماعی در لبنان فراهم سازد».
از سوی دیگر، روس ها نیز همچنان در حال رایزنی و تماس تلفنی و گفتگو با طرف های بین المللی و منطقه ای صاحب نفوذ در لبنان هستند؛ یعنی طرف هایی که می توانند از متحدان خود در لبنان بخواهند تا در مسیر اقدامات سعد الحریری سنگ اندازی نکنند. منابع آگاه به نقش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اشاره کردند که در حال تماس تلفنی و رایزنی با طرف های گوناگون به ویژه ایران است. لاوروف خواستار اعمال فشار ایران به گروه های هوادارش برای تشکیل کابینه در لبنان شد. لاوروف همچنین در تماس تلفنی با جبران باسیل وزیر امور خارجه دولت موقت و رییس جریان ملی آزاد درباره دلایل و موانع تشکیل کابینه پرس و جو کرده است.
منابع آگاه افزودند لاوروف هم پا به پای میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه به خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه وارد خط تماس تلفنی و رایزنی با گروه های لبنانی شده است. لاوروف با مقام های ارشد حکومت سوریه و برخی گروه های لبنانی هوادار رژیم سوریه گفتگو کرده است.
مسکو به دنبال تسریع تشکیل کابینه به ریاست الحریری است. به گفته منابع آگاه، سران روسیه خواهان برقراری ثبات در لبنان و بسط حاکمیت و نفوذ دولت بر کل مناطق لبنان است. این خواسته توسط مقام های روسیه به شماری از مسئولان ارشد رژیم سوریه ابلاغ شده است.
منابع گفتند مسکو به دمشق توصیه کرده که باید توازن در روابط بین لبنان و سوریه برقرار شود و در این راستا، حکومت سوریه باید رویکرد متفاوتی نسبت به شیوه سابق در خصوص لبنان در پیش بگیرد. رویکرد رژیم سوریه در گذشته باعث کم رنگ شدن روابط دو جانبه و ایجاد فضایی در میان برخی گروه های لبنانی شد که سوریه در همه مسائل لبنان دخالت می کند.
در این راستا، پاریس هم در انتظار نتایج گفتگوها و رایزنی های الحریری برای بازگشت لبنان به محافل بین المللی و استفاده درست از حمایت های بین المللی است. پاریس میزبان کنفرانس سیدر برای حمایت از اقتصاد لبنان بود و بنابراین باید نتایج و توصیه های این نشست درباره اصلاحات و شکوفایی اقتصادی در لبنان مورد توجه قرار بگیرد.
پاریس و واشنگتن بر لزوم تشکیل کابینه متوازن و مورد حمایت جامعه بین الملل تاکید می کنند. فرانسه و آمریکا خواهان تشکیل دولتی هستند که هیچ گروهی در آن از «قدرت برتر» برخوردار نباشد و نتواند در مقابل گروه های دیگر سرکشی کند.
به عبارت دیگر، فرانسه و آمریکا از کابینه ای که حزب الله و متحدانش تصمیم گیرنده سیاسی آن باشند حمایت نمی کنند. خواسته این دو کشور با اقدامات الحریری هم همسویی دارد، چرا که او چه در گذشته و چه در شرایط کنونی زیر بار ارعاب و باج خواهی و اقدامات تحریک آمیز برای تشکیل کابینه غیر متوازن نرفته است.
دیوید هیل معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به بیروت ضمن دیدار با مقام های ارشد لبنان به آنها گوشزد کرد که جامعه بین الملل از تشکیل کابینه غیر متوازن حمایت نمی کند. او افزود «تصدی پست نخست وزیری توسط الحریری یک نیاز مبرم است چرا که کمتر کسی در لبنان مثل الحریری مورد اعتماد جامعه بین الملل است».
الحریری در حال رایزنی و گفتگو با میشل عون رییس جمهور و نبیه بری رییس پارلمان و نیز مقام های ارشد کشوری است. او به دنبال رسانه ای شدن این رایزنی ها درباره تشکیل کابینه نیست تا به قول خودش «هیچ کس نتواند رایزنی ها و گفتگوها را به سمت باج خواهی پوپولیستی سوق دهد».
اما چنانکه گروه آگاه به رایزنی های جاری می گویند بی گمان گروه های سیاسی لبنان نمی توانند به «یک سوم ضامن» دست یابند. قاعده اصلی برای تسریع در تشکیل کابینه این است که تشکل مشورتی نمایندگان سنی مخالف الحریری سهم رییس جمهور را نمایندگی کنند.
پرسش مطرح این است که آیا کابینه لبنان قبل از برگزاری نشست ورشو تشکیل می شود؟ این نشست به دعوت آمریکا برگزار می شود. آمریکا می گوید «در این نشست، بزرگ ترین ائتلاف عربی و منطقه ای و بین المللی ضد فعالیت های ایران در منطقه شکل می گیرد».
منابع دیپلمات در پاسخ به این پرسش می گویند «مسکو در این نشست شرکت نمی کند. روس ها به دنبال کاهش تنش در منطقه هستند. آنها به ایران توصیه کردند تا تلاش های الحریری برای تشکیل کابینه را به نتیجه برساند چرا که تهران با این اقدام باعث می شود تا کشورهای اروپایی از شدت توصیه ها و اقداماتی که در این نشست اعلام می شوند بکاهند. بنابراین، لبنان تنها عرصه راستی آزمایی ایران در شرایط کنونی است چرا که لبنان با یک تحول سرنوشت ساز یعنی تشکیل کابینه روبرو است و ایران نباید پای لبنان را به کشمکش و نبرد منطقه باز کند».