خارطوم: سیف الیزل بابکر

دفتر مرکزی آمار سودان اعلام کرد: «میانگین تورم سالانه از ۶۸٫۹۳ درصد در ماه نوامبر به ۷۲٫۹۴ درصد در ماه دسامبر رسید».
پس از اعلام افزایش تورم سالیانه در یک کنفرانس مطبوعاتی از سوی سازمان مرکزی آمار، مردم در کمپینی در رسانه‌ها خواستار توضیح دلایل افزایش ادامه‌دار تورم شدند.
سازمان مرکزی آمار قبل از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، یک انجمن رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی به روزنامه‌نگاران و جامعه در خصوص شاخص‌های اقتصادی کشور نیز برگزار کرد.
العالم محمد یوسف مدیر اداره آمار در سازمان مرکزی آمار وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری سودان در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «انجمن رسانه‌ای در چارچوب طرح وزارت مالی و برنامه‌ریزی اقتصادی در جهت اطلاع‌رسانی به شهروندان و آشنایی آنها با عملیات اقتصادی کشور است».
وی افزود: «سازمان مرکزی آمار در نظر دارد این انجمن را به صورت ماهانه و به منظور انتشار اطلاعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عملی از جمله تورم اجرا کند».
کرم الله علی عبدالرحمن مدیرکل سازمان مرکزی آمار سودان گفت: «این سازمان با برخی مشکلات و چالش‌ها در زمینه دستیابی به اطلاعات از سوی برخی از نهادهای دولتی مواجه است، اطلاعاتی که شاخص‌های اقتصادی و تعیین مسیر اقتصاد کلان کشور را مشخص می‌کند».
انجمن رسانه‌ای از پایین بودن بررسی و رسیدگی به مسائل فساد و مبارزه با آن به‌ویژه از سوی مطبوعات خبر داد.
وی همچنین به اقدام برای گرفتن آمار دقیق از نسبت فقر با همکاری بانک جهانی و اتخاذ رویکردی جدید برای مبارزه با فقر اشاره کرد.
گفتنی است به دلیل افزایش قیمت‌ها، بازارهای سودان شاهد رکود و ضعف در خرید هستند.
محمد خیر الزبیر رئیس بانک مرکزی سودان نیز گفت: «بانک مرکزی سودان اولین بخش از پول ۱۰۰ پوندی را در تاریخ ۲۸ ماه جاری (۸ بهمن) دریافت خواهد کرد».