عکس از ایرنا

عکس از ایرنا

ایران و دولت اقلیم کردستان عراق در زمینه تبادل فرآوردهای نفتی پالایش شده ایران با نفت خام این منطقه به توافق رسیدند.

با امضای این قرارداد جدید نفتی علاوه بر توافق به منظور تهاتر نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، زمینه توقف قاچاق نفت و فرآورده نفتی را بین دو طرف فراهم شده است.

خبرگزاری ها در ایران غروب سه شنبه به نقل از پایگاه خبری دیلی صباح اعلام کردند که این قرارداد را رستم قاسمی وزیر سابق نفت و مشاور معاون اول رئیس جمهور ایران در امور عراق و آشتی هورامی وزیر انرژی کردستان عراق در اربیل امضا کرده اند.

منابع خبری به زمان دقیق امضای این قرارداد اشاره نکرده اند.

براساس این قرارداد، ایران در ازای واردات نفت از کردستان عراق برخی از فرآورده های نفتی و گاز طبیعی به این اقلیم صادر کند.

ابولا اوکراین نماینده رسمی دولت اقلیم کردستان عراق در تشریح برخی از مفاد این قرارداد نفتی بین تهران و اربیل، گفت: این توافقنامه شامل احداث دو خط لوله بین منطقه کردستان عراق و مرزهای شمال غربی ایران است و دولت اقلیم کردستان عراق روزانه ۳ تا ۴ میلیون لیتر از فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی از ایران وارد و در عوض از طریق این خطوط لوله به ایران نفت صادر می‌کند.

ایران و عراق پارسال هم به توافقی برای ترانزیت انواع فرآورده‌های نفتی از مسیر ریلی دست یافتند.

بر این اساس در فاز اول اجرای این قرارداد، با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی نخستین پایانه نفتی ترکیبی ایران به منظور ترانزیت ریلی نفت کوره در شهر مراغه در ایران راه اندازی شده است.

بدین ترتیب با حذف تردد نفتکش‌های جاده پیمای عراقی، نفت کوره تولید شده در اقلیم کردستان عراق از مسیر ریلی از مراغه به بندرعباس منتقل خواهد شد و سپس با قیمت‌های فوب خلیج به مشتریان بین المللی عرضه خواهد شد.

در حال حاضر فاز اول پایانه نفتی مراغه با طراحی و ساخت مخازن ذخیره سازی انواع فرآورده نفتی و به ویژه نفت کوره، تاسیسات تخلیه و بارگیری، ایستگاه مخزن‌دار راه آهن و خطوط لوله در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است و پیش بینی می شود با تاسیسات موجود امکان ترانزیت ماهانه حدود ۲۵ هزار تن نفت کوره از کردستان عراق به سواحل جنوبی ایران فراهم شود.

با بهره‌برداری از فاز اول این کریدور ترانزیت نفتی، پیش بینی می شود به زودی ترانزیت سایر فرآورده‌های نفتی همچون گازوئیل، نفتای سبک و سنگین، گازمایع و انوع گریدهای نفت کوره کم گوگرد هم از سر گرفته شود.