شک و تردید مقامات و هشدار آن ها از وجود «دام»… عدم پذیرش از سوی جناح ها

قدس قدیمی و مسجد قبه الصخره در میان منطقه مسجد الاقصی که پیشنهاد کنترل بیست و چهار ساعته آن با دوربین های مدار بسته مطرح شده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

قدس قدیمی و مسجد قبه الصخره در میان منطقه مسجد الاقصی که پیشنهاد کنترل بیست و چهار ساعته آن با دوربین های مدار بسته مطرح شده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

«آتش بس» اعلام شده از سوی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت در مسجد الاقصی، در معرض خطر قرار گرفته است، به طوری که اکثر فلسطینیان روز گذشته این توافق را رد کردند، در عین حال یهودیان افراطی نیز تأکید کردند که به آن پایبند نخواهند بود. اما در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که او متعهد خواهد شد یهودیان در مسجد الاقصی نماز نخوانند، و با نقش اردن به عنوان مسئول حرم موافق است، و پیشنهاد آن برای قرار دادن دوربین های مدار بسته جهت شناسایی تحریک کنندگان را مفید می بیند، ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین ضمانت هایی که نتانیاهو در مورد مسجد الاقصی ارائه داد را «معتبر ندانست». وی در گفتگو با رادیوی رسمی فلسطین افزود: «ما دوباره به همان دام سقوط می کنیم. نمی توان به نتانیاهو اعتماد کرد». المالکی پرسید: «چه کسی بر مانیتور دوربین ها نظارت خواهد داشت؟ چه کسی تحرکات نمازگزاران علاقمند به ورود را ثبت خواهد کرد؟ آیا از تصاویر ضبط شده برای دستگیری جوانان و نمازگزاران به بهانه تحریک کردن استفاده خواهد شد؟

این در حالی است که تمامی جریان های فلسطینی «معامله کری» را رد کردند و گفتند: «تلاشی مخرب از نتانیاهو، با همدستی آمریکا، به منظورکنترل مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها است».

علاوه بر این افراط گرایان یهودی تمامی پیشنهادها درباره مسجد الاقصی را رد کردند. « ائتلاف سازمان های هیکل»، که ائتلافی از سازمان های افراط گرای یهودی است با صدور بیانیه ای گفته است: «جلوگیری از یهودیان برای برگزاری نماز در کوه هیکل، با قانون قدس پایتخت اسرائیل، تضاد دارد، و قرار دادن دوربین های مدار بسته، تسلیم کردن بخش های حاکمیت دولتی به قدرت های خارجی است».

یینون مغال، یکی از اعضای کنیست نیز گفت: «هیچ چیزی از یهودیان برای برگزاری نماز در کوه معبد جلوگیری نمی کند».

اما در زمینه میدانی، تنها یک روز بعد از بیانیه کری، و در نشانه ای از رد مردمی به طرح های پیشنهادی درباره مسجد الاقصی، جوانان فلسطینی به حملات ضد اسرائیلی خود ادامه دادند. به طوری که دو فلسطینی چند شهرک نشین اسرائیلی در الخلیل و نابلس را با چاقو مورد حمله قرار دادند. این در حالی است که نیروهای اسرائیلی یک زن فلسطینی را در دروازه مسجد ابراهیمی کشتند.