بیروت:پولا اسطیح
بعد از اختلاف «الفتح» با «حماس» که منجر به توقف ۷ ماهه جلسه‌های رهبران سیاسی شد و باعث تعلیق کار کادرهای متحد فلسطینی در لبنان شده بود، طی روزهای آتی گروه‌های فلسطینی مجددا کار مشترک خود را شروع خواهند کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، بعد از دیدارهایی که بین دو طرف اختلاف-در اوایل آگوست گذشته- به وساطت جنبش «امل» صورت گرفت و باعث مصالحه آنها شد، نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان هفته گذشته موفق به قانع کردن گروه‌های فلسطینی به امضای «سند وحدت ملی در عرصه لبنان» شد .
این سند در واقع نسخه پیشرفته «اقدام موحدانه» است که برای حمایت از حضور فلسطین در لبنان و تحکیم روابط میان این دو کشور در سال ۲۰۱۴ امضا شد.
این سند بر اموری همچون دور کردن فلسطین از هرگونه اختلافات در لبنان و فعال کردن کار گروهی مشترک در یک چارچوب مشخص تحت عنوان «هیئت کار فلسطنی مشترک» متمرکز است.
طبق گفته‌های فتحی ابو العردات دبیر کل جنبش «الفتح» این هیئت قرار است که طی روزهای آینده اولین جلسه خود را تشکیل دهد. این جلسات قرار است منظم و به صورت ماهانه و یا در مواقع اضطراری تشکیل شود.
علی برکه نماینده جنبش «حماس» عنوان کرده است این هیئت به امور مربوط به کارهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی پناهندگان فلسطینی در لبنان رسیدگی کرده و مرجعی یکپارچه خواهد بود که با سفیر فلسطین در لبنان همکاری کرده و در سفارت فلسطین در بیروت و یا دفتر گروه‌های فلسطینی مستقر خواهد شد.
برکه در صحبتی که با الشرق الاوسط داشته گفته است که دبیر کل جنبش «الفتح» قرار است دبیر کل این هیئت باشد و معاون او دبیر کل ائتلاف نیروهای فلسطینی شود.
برکه همچنین افزود این هئیت شامل همان گروه‌هایی است که نماینده رهبری سیاسی مشترک بودند. در واقع آنها نمایند ۲۰ گروه بوده و در خصوص برنامه ریزی و طرح‌های آنها فعالیت می‌‌کنند.
 این هیئت همچنین انجمن‌هایی در مناطق مختلف تشکیل می‌دهد و یکی از مهمترین اهداف آن توسعه روابط لبنان و فلسطین و اتخاذ موضعی یکپارچه در برابر چالش‌هایی است که پناهندگان فلسطینی با آن مواجهند که یکی از آنها تصمیم واشنگتن بر متوقف کردن تامین مالی آژانس «آنروا» است. او همچنین به دنبال تایید حق کار و تملک پناهندگان فلسطینی در لبنان است.
ابوالعردات به الشرق الاسط گفت سندی که گروه‌های فلسطینی اخیرا امضا کردند باعث رفع مشکلات توقف کار این گروه‌ها شد این در حالی است که در دفعات پیشین در کنار موفقیت‌ها، با شکست‌هایی مواجه بودند  که اکثر آنها مربوط به امور اداری و سازمانی بوده است. از سویی دیگر تصمیمات جدی پیگیری نمی‌شد و همه این ها باعث می‌شد که مسئولیت این اتفاق‌ها بر گردن یک گروه بیفتد.
وی همچنین عنوان کرد در خصوص توقف تبلیغات رسانه‌ای و اتخاذ هرگونه موضعی که نمادهای فلسطین را زیر سوال ببرد توافق حاصل شده است.
ابوالعردات همچنین گفت در سایه چالش‌های در پیش رو و به خصوص متوقف کردن «آنرو» که تاثیراتی منفی بر پناهندگان و کشورهای استقبال کننده از آنان از جمله لبنان دارد، بهتر است که مواضعی یکپارچه در قبال فلسطین اتخاذ شود که از جمله آنها حمایت از حضور فلسطین در لبنان، تحکیم امنیت اردوگاه‌ها و دور کردن آنها از اختلافات سیاسی است به اضافه اینکه روابط سیاسی و امنیتی این دو کشور باید تحکیم شود.
ابوالعردات و برکه بر خطرات  مرحله بعدی، اتفاق نظر داشته و معتقدند باید موضعی یکپارچه نسبت به مساله فلسطین اتخاذ شود.
ابوالعردات گفته است پایان یافتن اعتبارات مالی «آنروا» در پایان ماه جاری باعث عدم تامین حقوق نیروی کار این آژانس می‌شود و عواقب خطرناکی در پی دارد که در راستای حفظ امنیت اردوگاه‌ها و کشورهایی که از آنها استقبال کرده‌اند  باید بر آنها غلبه کرد.
تصمیم واشنگتن بر متوقف کردن اعتبارهای مالی آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی تحت عنوان «آنروا» باعث خشم لبنان شده و کاهش خدمات این آژانس که هزاران پناهنده فلسطینی در اردوگاه های لبنان از آن استفاده می‌کنند امنیت داخلی را در معرض تهدید قرار می‌دهد.