نظامیان آمریکایی در سال 2011 عراق را ترک کردند - عکس از رویترز

نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند – عکس از رویترز

روزنامه القبس چاپ کویت به نقل از منابع آگاه در بغداد نوشته است که عراق و آمریکا در حال دستیابی به توافقات نهایی برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق هستند.

به گفته این منابع هدف از ایجاد این پایگاه نظامی، مقابله با فعالیت های روبه رشد القاعده در عراق عنوان شده است.

دستگاه های امنیتی و نظامی عراق ناتوانی خود را در مقابله با موج فزاینده فعالیت های تروریستی اعلام کرده اند و به همین علت به دنبال کمک گرفتن از آمریکایی ها هستند.

براساس گفته های کارشناسان، شمار اعضای القاعده در عراق بین سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در اوج فعالیت های مسلحانه علیه نیروهای نظامی آمریکا و عراق به حدود ۵ هزار نفر می رسید که اکثر آنها غیرعراقی بودند. شمار این افراد هم اکنون به حدود ۲۰ هزار نفر می رسد که اکثریت آنها عراقی هستند و بدین ترتیب هم اکنون شبکه القاعده شاخه عراقی، بومی شده است.

به نوشته القبس، این منابع عراقی گفته اند که دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق از توسعه فعالیت های القاعده و ناامنی در این کشور نگران است و به همین علت هیئت بلندپایه سیاسی امنیتی متشکل از طارق نجم عبدالله مشاور سیاسی نخست وزیر و فالح فیاض وزیر امنیت ملی را به آمریکا اعزام کرده است.

درباره سرنوشت مسئله “مصونیت” نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفته می شود که هم اکنون وضعیت امنیتی این کشور به گونه ای است که مقامات بغداد، مصونیت نظامیان آمریکایی در خاک عراق را می پذیرند.

قبل از این دولت آمریکا خواستار مصونیت نظامیان این کشور در عراق شده بود اما بغداد نپذیرفت و به همین دلیل ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق امکان پذیر نشد.

نوری المالکی نخست وزیر عراق در اکتبر ۲۰۱۱ (سال ۱۳۹۰) گفت که نیروهای آمریکایی به علت مخالفت بغداد با اعطای مصونیت به آنها خاک عراق را ترک می کنند.

دولت آمریکا در سال ۲۰۰۳ به حمله نظامی به عراق، حکومت بغداد به ریاست جمهوری صدام حسین را سرنگون کرد. نظامیان آمریکایی در اسفند ۱۳۹۰ به طور کامل خاک عراق را ترک کردند.

بر اساس گزارش “مرکز پژوهشهای بین المللی کندی”، آمریکا در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ پایگاه زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی در خارج از آمریکا دارد.

تعداد مراکز و پادگانهای ارتش آمریکا در خاک آن کشور نیز به ۶۰۰۰ مورد می رسد.

تعداد ۱۲۰هزارنظامی آمریکایی در کشورهای اروپایی، ۲۰۰هزار در خاورمیانه، ‪۹۰هزارنفر سرباز در خاور دور و بقیه در سایر کشورهای جهان و بخصوص در آفریقا مستقر هستند.

آمریکا در کویت، امارات، عمان، قطر و بحرین دارای پایگاه نظامی است.