رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک همراه با حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد:« امنیت عراق امنیت ترکیه است و سرنوشت این دو کشور به هم مرتبط می باشد».
اردوغان در این کنفرانس که در پایان سفر العبادی به ترکیه برگزار شد با تاکید بر این که« ما آماده همکاری با  دولت جدید عراق به منظور عمیق تر شدن روابط میان دو کشور در حوزه های مختلف و از همه مهتر حوزه امنیت و اقتصاد، هستیم» عنوان کرد که «افتتاح پایانه مرزی دوم در مرز دو کشور به نفع هر دو خواهد بود.» و قطعا دو کشور اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهند داد.
وی همچنین خاطر نشان کرد که : «مشکلات عراق مشکلات ما نیز هست و ما آماده ایم تا آنچه در توان داریم برای آباد سازی دوباره این کشور انجام دهیم».
العبادى نخست وزیر عراق نیز با تاکید بر توافق میان دو کشور در زمینه امنیت مرزی ضمن اشاره به خواسته ترکیه مبنی بر نابود کردن «پ‌ک‌ک» در برخی مناطق عراق گفت:«ما موافق فعالیت هیچگونه گروه تروریستی در عراق نیستیم و مقابل هرگونه اقدامات اینچنینی خواهیم ایستاد».
العبادی همچنین با بیان این نکته که «ما در مشکل کاهش ارزش لیر ترکیه کنار آن خواهیم بود و از تمامی تصمیماتی که در این زمینه خواهد گرفت حمایت می کنیم» اشاره کرد که گفتگوهای ما با اردوغان راجع به استحکام همکاری دو جانبه در حوزه های آب، امنیت، کشاورزی، انرژی و معابر مرزی بود و وی اطمینان داد که ترکیه سهم کامل آب عراق را (از منابع آبی که از ترکیه به عراق سرازیر می‌شود) ارائه خواهد داد.
لازم به ذکر است که ترکیه چندین بار پس از درخواست کشور عراق، آب گیری سد ایلیسو بر رودخانه دجله را به دستور اردوغان به تعویق انداخته بود.
سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله ساخته شده و یکی از ۲۲ سدی است که در مرزهای ترکیه با عراق در دو ایالت شرناق و مارتین در چارچوب برنامه طرح آناتولی احداث شده و هدف از آن کنترل و ذخیره آب هاست. این سد که ارتفاع آن به ۱۳۵ متر و عرض آن به دو کیلومتر می رسد  با نیروگاهی به قدرت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات، قادر است سالانه چهار میلیارد و ۱۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده و گنجایش ذخیره آب آن ۱۰٫۶ میلیارد متر مکعب است.
ولی این سد تاثیر منفی بر سهم آب عراق از این رود دارد و طبق پژوهش های صورت گرفته کمبود آب رودخانه پس از آبگیری سد باعث از بین رفتن تعداد زیادی از زمین هاى کشاورزی در عراق می شود.
العبادی نخست وزیر عراق روز دوشنبه برای دیداری رسمی با هدف تحکیم روابط دو کشور و همکاری آن ها در حوزه های آب، برق، بهداشت، صنعت، سرمایه گذاری، فرهنگی وارد آنکارا شد. او طی سخنان خود قبل از رسیدن به آنکارا با تاکید بر تمایل کشور عراق برای داشتن روابط متعادل با کشورهای همسایه خاطر نشان کرد که قضیه آب در رأس مسائل مورد بررسی با کشور ترکیه خواهد بود.