مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در جریان سفر به سعودی در چارچوب تور خاورمیانه اش، با خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری SPA، سلمان بن عبدالعزیز در کاخ یمامه در ریاض از پمپئو میزبانی کرد.
در جریان این دیدار، روابط دو جانبه و تحولات اخیر در خاورمیانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در همین رابطه، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی گفت که با پادشاه سعودی بر سر ایران گفت‌وگو کرده‌است.
مایک پمپئو با اشاره به دیدارش با ملک سلمان بن عبدالعزیز اظهار کرد که آن‌ها بر سر مسائل گوناگونی از جمله ایران، یمن، سوریه و افغانستان به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند.
پس از آن، شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع، امروز در کاخ یمامه در ریاض، مایک پمپئو وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا را به حضور پذیرفت.
دو طرف در این دیدار، روابط تاریخی میان سعودی و آمریکا، و تحولات اوضاع در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای حل بحرانها در این منطقه را مورد بررسی قرار دادند.
در این دیدار، شاهزاده ترکی بن محمد بن فهد بن عبدالعزیز وزیر مشاور و عضو شورای وزیران، شاهزاده عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی، شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز سفیر خادم حرمین شریفین در آمریکا، مساعد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران، ابراهیم العساف وزیر امور خارجه، عادل الجبیر وزیر مشاور دولت در امور خارجی، و خالد الحمیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی عمومی حضور داشتند.
از جانب آمریکا، دیوید ساتر فیلد نایب معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، کریستوفر هینزیل کاردار سفارت آمریکا در ریاض و جیمز جفری فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه حضور داشتند.
در همین باره، سفارت آمریکا در سعودی دوشنبه ۱۴ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده و شاهزاده محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی بر ضرورت اجرای توافق سوئد در یمن به توافق رسیدند.
در بیانیه سفارت آمریکا که در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده، آمده‌است، پمپئو و ولی‌عهد سعودی، «بر ضرورت ادامه روند فروکاستن از تنش در یمن» به توافق رسیدند؛ آن‌ها همچنین بر ضرورت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن تأکید کردند.
در توئیت سفارت ایالات متحده آمده‌است: «دربارهٔ یمن، بر ضرورت ادامه اقدام‌ها برای فروکاستن تنش، پایبندی به توافق‌های سوئد و به ویژه در زمینه الحدیده، توافق شد.»
برپایه این بیانیه، پمپئو از پشتیبانی سعودی از روند سیاسی در یمن، سپاسگزاری کرد.
این بیانیه تأکید کرد که دو طرف به توسعه شراکت استراتژیک میان یکدیگر ادامه خواهند داد.
پمپئو شامگاه یکشنبه به سعودی رسیده بود. در استقبال او در فرودگاه، شاهزاده خالد بن سلمان سفیر خادم حرمین شریفین در واشینگتن و عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه و عضو شورای وزیران سعودی حضور داشتند.
پمپئو در گفت‌وگوهایش با الجبیر بر ضرورت مجازات مسئولان قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی و مقابله با «فعالیت‌های موذیانه» ایران تأکید کرد.
در این میان، گفته می‌شود پمپئو به علت لزوم حضور در یک مراسم ختم در کشورش مجبور به نیمه تمام رها کردن تور خاورمیانه ای خود خواهد شد.