میت رامنی از حزب جمهوری خواه و باراک اوباما از حزب دموکرات نامزد های انتخاباتی دور آتی ریاست جمهوری در آمریکا هستند

میت رامنی از حزب جمهوری خواه و باراک اوباما از حزب دموکرات نامزد های انتخاباتی دور آتی ریاست جمهوری در آمریکا هستند

دو رقیب پست ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هر دو بر این موضوع توافق داشتند که بودجه دفاعی در راس حلقه دفاع کشور قرار دارد. اما رامنی با نگاه انتقادی خود وضعیت دفاعی نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۱۷ و سال ۲۰۱۲ را مقایسه کرد. وی در ادامه شمار اسب ها و سرنیزه های آن کشور را از سال ۱۹۱۶ تا سال ۲۰۱۲ را نشانه ضعف نظامی آمریکا خواند. این انتقاد رامنی موج بزرگی از صفحه های فیسبوکی و توییت ها و هشتگ های مشابه را به دنبال داشت.

ایران و برنامه هسته‌ای‌اش به نوعی به پایه ثابت سیاست های خارجی ایالات متحده تبدیل شده است. شاید ایران و سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای‌اش از معدود فاکتورهایی باشد که بتوان گفت جمهوری خواهان و دموکراتها توافق صددرصد دارند.

اوباما اظهار داشت: «تا وقتی که من رئیس جمهور ایالات متحده هستم، ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. وقتی به این مقام رسیدم بسیار شفاف این موضوع را مطرح کردم که با سنگین ترین تحریمها و قوی ترین ائتلاف در تاریخ اجازه دست یابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهیم داد.»

وی ادامه داد: «تحریم های ما اقتصاد ایران را سرنگون کرده است. ارزش مالی آن ها ۸۰ درصد افت داشته است. تولید نفتی آنها تا پایین ترین حد خود کاهش یافته است و حتی از زمان جنگ با عراق، ۲۰ سال پیش، هم پایین تر آمده است. اقتصادشان نابود شده است.»

اوباما افزود: «این ها به آن خاطر است که ایران هسته ای تهدیدی برای امنیت ملی ما امنیت ملی اسرائیل است.»

رامنی که در مقابل سیاست های اوباما را قبول ندارد در سخنان خود گفت: «سیاست های رئیس جمهور اوباما باعث شد کابینه ما دیگر کابینه قوی‌ای دیده نشود. من این حرف را می زدم چون رئیس جمهور ۴ سال پیش وعده داده بود که با بدترین بازیگران سیاسی جهان دیدار کند. گفته بود که با چاوز، کیم جانگ ایل، کاسترو و رئیس جمهور احمدی‌نژاد دیدار می کند.»

[inset_right]رامنی در مناظره اش با اوباما گفت: «سپس انقلاب سبز در ایران اتفاق افتاد. مردم در خیابان ها پلاکاردهایی همراه داشتند که روی آن نوشته بود: ‘آمریکا با ما است.’ اما رئیس جمهور اوباما ساکت ماند.»[/inset_right]

رامنی ادامه داد: «آن زمان من فکر می کردم این افتخار غیرمترقبه ای است که از سوی رئیس جمهور آمریکا نصیب آنان می شد. اما در عوض، رئیس جمهور اوباما توری به دور خاورمیانه راه انداخت و در کشورهای مختلف خاورمیانه از ایالات متحده انتقاد کرد. من اسم این تور را تور عذرخواهی می گذارم.»

وی اشاره اش را به ایران دقیق تر کرد و گفت: «سپس انقلاب سبز در ایران اتفاق افتاد. مردم در خیابان ها پلاکاردهایی همراه داشتند که روی آن نوشته بود: ‘آمریکا با ما است.’ اما رئیس جمهور اوباما ساکت ماند. ایران متوجه این موضوع شد.»

وی از این اشارات چنین نتیجه گرفت: «همه اینها به آن جا ختم شد که ملاهای ایرانی با خود فکر می کنند ما می توانیم از جانب خود به بقیه فشار بیاوریم. آنان فکر می کنند که حالا با ادامه مذاکرات می توانند به ساختن سانترفیوژهای خود ادامه دهند. اینک ایران ۱۰ هزار سانترفیوژ دارد که ایران را برای داشتن سلاح هسته ای آماده می کنند.»

راه حل پیشنهادی رامنی تحریم های شدیدتر است: «راه حل این مشکل آن است که از ابتدا ایران را تحت فشار بگذاریم. ما باید تحریمها را تشدید کنیم، ایران را از لحاظ سیاسی منزوی کنیم، درخواست کیفرخواست علیه احمدی نژاد صادر کنیم، و فشارها تا جایی که ممکن است علیه ایران تشدید کنیم. اما لزوما نباید حمله نظامی علیه ایران انجام دهیم.»

اوباما که با قاطعیت از سیاست تحریم کابینه خود دفاع می کرد گفت: «زمانی که کابینه من به دنبال ائتلاف جهانی بود که مبادلات نفتی ایران را کمتر کنند؛ شما در یک شرکت نفتی چینی فعال بودید که با ایران مبادلات نفتی انجام می داد. من این قضاوت قسمت را به عهده مردم آمریکا می گذارم.»

وی افزود: «اما در مورد انقلاب ایرانی [جنبش سبز] و سیاست های ما در قبال آن باید بگویم که کشتار [علیه مردم] در ایران اتفاق افتاد و این خلاف قوانین بین المللی و هر آن چه مردم متمدن برای آن بر می خیزند، است. قدرتی که ما در ایران نشان دادیم نشان دهنده آن است که ما قدرت آن را داریم که دنیا را بسیج کنیم.»