پاریش: میشال ابونجم

وقتی رئیس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ بدون همآهنگی با متحدان اعلام کرد، قصد دارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند، پاریس به دو دلیل اساسی ابراز تأسف و نگرانی کرد؛ اول اینکه جنگ با «داعش» هنوز به پایان نرسیده و دیگر اینکه تصمیم آمریکایی در سیاق مشورت با متحدان شکل نگرفت.
یک منبع رسمی عالی رتبه به «الشرق الاوسط» گفت، عقب‌نشینی امریکایی‌ها به این معنی است که «ما هم ناچار از عقب‌نشینی هستیم».
او توضیح داد که نیروهای کماندوی فرانسوی مستقر در کنار نیروهای سوریه دموکراتیک «نمی‌توانند به تنهایی و جدای از پشتیبانی اطلاعاتی و لوژسیتک آمریکایی کار کنند».
از این زاویه تصمیم آمریکایی پاریس را در برابر گزینه سخت قرار داد: از طرفی نمی‌تواند به تنهایی از کردها که در چارچوب نیروهای سوریه دموکرات با داعش می‌جنگند، محافظت کند (به این دلیل که نمی‌تواند بر کمک اروپایی‌ها حساب باز کند). از طرف دیگر به دلایل سیاسی و اخلاقی آمادگی دارد آنها را قربانی کند و خواسته‌هایشان را نادیده بگیرد.
به همین دلیل دیپلماسی فرانسه به گفته منابع رسمی به «الشرق الاوسط» بر تلاش‌ها و فعالیت خود روی سه محور متمرکز شد: ترکیه، روسیه و ایالات متحده و تماس‌های خود را از طریق کانال‌های سنتی دیپلماسی یا توسط وزارت خارجه و سرانجام با دخالت شخص رئیس مکرون چند برابر کرد. تماس با آنکارا علیرغم تنش پنهان و مستمر میان آن و پاریس به دلیل طرح‌های علنی ترکیه برای دخالت در سوریه، ادامه دارند.
رئیس مکرون تلاش کرد با تماس مستقیم با رئیس‌جمهوری روسیه ولادمیر پوتین به آن توجه نشان دهد. وی در تماسی تلفنی که در روز دوم این ماه روی داد، مکرون با لحنی صریح از او خواست «از نیروهای متحد به ویژه کرد محافظت کند به این دلیل که آنها پایبندی محکمی برای مبارزه با تروریسم اسلام‌گرا دارند».
در رابطه با واشنگتن دو طرف در تماس مستمر هستند. آخرین رویداد، تماس تلفنی مکرون با همتای خود ترامپ در دو شب گذشته بود. کاخ الیزه دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای دو طرف «نابودی (داعش) همچنان اولویت اول می‌ماند» و در راستای عقب‌نشینی یگان‌های آمریکایی، مکرون «بر اهمیت همآهنگی محکم میان طرف‌های ائتلاف بین‌المللی تأکید کرد که امنیت مشارکت همه را تضمین می‌کند». در بیانیه ریاست جمهوری همچنین آمده که مکرون و ترامپ تأکید کردند «استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه همچنان از نظر آنها خط قرمز خواهد بود».
واقعیت اینکه پاریس از آخرین «توضیحات» آمریکایی که از زبان ترامپ، مشاور امنیت ملی جان بولتون و وزیر خارجه مایک پمپئو بیان شد «نفس راحتی کشید». دلیل آن هم آنچه دیپلماسی فرانسه می‌خواست این بود «عقب‌نشینی با توافق و بدون شتابزدگی ازطرفی و ایجاد ضمانت و تأمین امنیت کردها از طرفی دیگر صورت گیرد». این خواسته تبدیل به طرحی آمریکایی شد که پس از نگرانی شرکای واشینگتن در منطقه و خارج ازآن مورد توجه قرار گرفت. اگر پاریس نگوید که نقشی در سوق دادن ترامپ به تغییر موضع و رفتن از عقب‌نشینی فوری به سمت «عقب‌نشینی آرام» و تضمین امنیت برای شرکا در جنگ با «داعش» داشته، تعدیل موضع آمریکا آن را بسیار آسوده می‌سازد و آن را از معادله دشوار بیرون می‌آورد. چرا که برای پاریس بسیار سخت می‌بود برای حمایت از کردها بخواهد در برابر آنکارا بایستد. این موضوع در توئیت ترامپ منعکس شد که نیروهای آمریکایی از سوریه با «آهنگی ملایم و ادامه جنگ با «داعش» و با نقشه‌های عقب‌نشینی محکم و آگاهانه و همآهنگ شده» خارج می‌شوند.