تهران پاداش حمله کنندگان به سفارت عربستان را با کاهش اتهامات به آن ها می دهد

زبانه کشیدن آتش از ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران پس از حمله به آن – عکس از آسوشیتد پرس

قوه قضائیه ایران: تصمیم گرفتیم مجازات را کاهش دهیم تا متناسب با خصومت ما با ریاض باشد

زبانه کشیدن آتش از ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران پس از حمله به آن – عکس از آسوشیتد پرس

قوه قضائیه ایران تصمیم گرفت اتهامات ردیف اول متهمان به حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، و همچنین مجازات صادر شده بر علیه آن ها را کاهش دهد.

محسن اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ایران دو روز پیش در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد، کشورش تصمیم گرفته است مجازات متهمات را کاهش دهد تا با به اصطلاح «خصومت» بین تهران و ریاض متناسب باشد.

اژه ای در اشاره به مواضع عربستان سعودی در مخالفت با دخالت های ایران در منطقه ذکر کرد، خشم ایران از تحرکات سعودی دلیل دیگری برای کاهش مجازات به شمار می آید. با وجود این که ایران پیش از این و در پی محکومیت گسترده بین المللی و قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با تهران سعی داشت حملات را محکوم کند، اژه ای تلاش کرد حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستانی را توجیه کند.

مسؤلان ایرانی نخست گفته بودند که متهمان به اتهام «تهدید امنیت ملی» مجازات خواهند شد، اما اینک معلوم است که قوه قضائیه آن ها را تنها به «شرکت در خرابکاری عمدی و خسارت زدن به دارایی ها سفارت عربستان سعودی» و «اخلال در نظم عمومی با ایجاد هرج و مرج و تجمع غیرقانونی» متهم کرده است.

تحولات جدید با اظهارات نخستین ایران درباره عزم در پیگرد کسانی که در حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستانی دست دارند، در چارچوب پایبندی به حمایت از مقرهای دیپلماتیک در تهران،  تناقض دارد.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post