دوری ماتیس که همراه دوری تعدادی از خبرگان مسایل خارجی و استراتژیک اتفاق افتاد باعث نگرانی می‌شود

بسیار شایان اهمیت است که وزیر دفاع آمریکا، ژنرال جیمز ماتیس، از گروه پرزیدنت اوباما به دلیل وجود اختلافات عمیق میان آنها در خصوص استراتژی امنیتی برای ایالات متحده آمریکا، به‌ویژه در خصوص خاورمیانه، برکنار شود.
برکناری ماتیس همزمان با کنار رفتن تعداد از خبرگان آمریکایی در مسایل استراتژیک و امنیتی شد آنهم زمانی که تنها نیمی از دوره ریاستی ترامپ تمام شده‌است. این مسئله مایه دل‌نگرانی است. البته این عدم‌ موفقیت در ارزیابی واشنگتن از چالش‌های منطقه و جهان و استفاده روسیه و چین و ایران از این مسئله قرین تردیدهایی شده‌است که تصریح می‌کند دخالت‌های روسیه و چین و ایران باعث شده که ترامپ به ریاست آمریکا برسد. البته در این میان هم‌پیمانان بزرگ اروپایی آمریکا نیز دچار چالش‌هایی هستند و اوضاع آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز تاحدودی نابه‌سامان است.
در این‌جا سعی می‌شود تا چالش‌های پیش‌رو آمریکا در منطقه خاورمیانه را از نظر گذراند. در منطقه خاورمیانه یکی از چالش های بزرگ برنامه‌های ایران است که به نظر می‌آید تاکنون باعث نگرانی چین یا روسیه نشده‌است. ایران با شاکله کنونی رهبری خود یک قدرت منطقه‌ای است که پشتوانه فرهنگی و مذهبی و عقایدی و البته انتقام‌جویانه دارد و برای رسیدن به اهداف خود چین و روسیه را هم‌پیمان خود می‌داند. از زمان تقدیم کردن عراق در سال ۲۰۰۳ به ایران، توسط ایالات متحده آمریکا، این رژیم خبیث توانسته به منطقه عربی وارد شود و شرارت‌های خود را در این منطقه برقرار کند. در این میان بیانات مسئولان ایرانی نیز از حیا و شرم درگذشته و از اشغال برخی پایتخت‌های عربی سخن می‌گوید.
در یکی از کنفرانس‌های بین‌المللی که یکی از دولت‌های خلیجی میزبان آن بود محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به دخالت‌های ایران در منطقه با وقاحت تمام بیان کرد که ما در منطقه دخالت نمی‌کنیم بلکه ما جزوی از این منطقه هستیم و این واشنگتن است که در این منطقه دخالت می‌کند. دربارهٔ حضور نیروهای نظامی ایران در برخی از کشورها نیز ظریف عنوان کرد که فعالیت این نیروها با درخواست رسمی کشورهای میزبان انجام گرفته‌است.
بیانات ظریف در واقع نشان از این دارد که ایران همچنان در حال پیگیری سیاست‌های شرور خود در منطقه است و این سیاست کشتار و و یرانی و تفرقه‌افکنی این رژیم خبیث پایان نخواهد گرفت. چندی پیش نیز فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، غلامعلی رشید، در حاشیه سخنرانی در جزیره قشم تصریح کرد که ایران به کشورهای منطقه هشدار می‌دهد که سیاست‌هایی را پیگیری نکنند که موجب دخالت‌های کشورهای خارجی شود زیرا در نهایت این مسئله به ضرر خود آنان تمام خواهد شد.
البته این سردار سپاه در این سخرانی خود گفته بود که ما تلاش می‌کنیم تا روابط خوبی با کشورهای همجوار ایجاد کنیم زیرا امنیت آنها را جزوی از امنیت ایران به‌شمار می‌آوریم. البته منظور وی از روابط خوب همجوار دقیقاً تلاش‌های پلیدی است که گردان قدس درکار می‌کند و کشتارهای زیادی که در عراق و سوریه و یمن انجام داده‌است.
متأسفانه جامعه بین‌المللی در برابر این شرارت‌های ایران واکنشی نشان نداده و این کشور در برابر مسئولیت اعمال شرور خود قرار نگرفته‌است. در خصوص مذاکرات یمن نیز جامعه بین‌الملل کاری پیش نبرد. در سایه این اوضاع برکناری ماتیس خطرات خود را نشان می‌دهد. جامعه بین‌الملل فریبکاری روسی در سوریه را نیز باور کرد و مانند موسکو انقلاب مردم سوری را بنیادگرایی تروریستی نامید.
ماتیس از جمله کسانی بود که در برابر برخی سیاست‌های امریکا در منطقه نظر متفاوتی داشت و برای مثال همچنان خواستار ادامه حضور آمریکا در سوریه و پشتیبانی از کوردها بود و معتقد بود که داعش به سر نیامده و مبارزه با آن سالیان درازی می‌طلبد. همچنان که عقیده داشت باید شدیدترین تحریم‌ها بر علیه ایران اعمال شود تا رفتار این کشور را در منطقه تغییر دهد.