فرمانده «سپاه پاسداران» از جوانان ایرانی خواست در نبردهای سوریه و عراق و یمن مشارکت کنند

سربازان سپاه پاسداران ایران در رزمایشی به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق (1988 – 1980) – عکس از گیتی

سربازان سپاه پاسداران ایران در رزمایشی به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق (۱۹۸۸ – ۱۹۸۰) – عکس از گیتی

در اولین اعتراف رسمی مبنی بر حضور مبارزان ایرانی در خارج از کشورشان، محمد علی جعفری فرمانده «سپاه پاسداران» ایران، حضور ۲۰۰ هزار مبارز در سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و یمن را تأکید کرد.

این تصریحات جعفری ، که طی مراسم یادبود «حمید رضا اسد اللهی»، یکی از فرماندهان «سپاه» که ماه گذشته در سوریه کشته بود مطرح شد، نقش این نیروی نظامی، که موازی ارتش رسمی ایران است را در منطقه برجسته می کند. جعفری گفت که او به دنبال «تشویق» نسل سوم انقلاب در حمایت از «ولی فقیه» در ایران است. وی همچنین به اهمیت حضور جوانان ایرانی در نبردهای سوریه و عراق و یمن اشاره کرد.

سپاه پاسداران ایران توسط شاخه خارجی خود، «سپاه قدس»، که ریاست آن را ژنرال قاسم سلیمانی به عهده دارد، در خارج از ایران فعالیت می کند.  قابل توجه است که او هیچ نیروی نظامی ندارد، اما این وضع را با قرار دادن تمامی مؤسسات سپاه برای استفاده در زمان مورد نیاز، جبران می کند.

بنا به گفته یک ناظر متخصص در امور ایران، در گذشته «سپاه» چهار نیروی اساسی زمینی، دریایی، نیروی هوایی و موشکی را در خود داشت، و اخیراً نیروی پنجمی نیز به آن اضافه شد که «نیروی بازدارنده الکترونیکی ، اطلاعاتی و فرهنگی» است. این کارشناس برای «الشرق الأوسط» ذکر کرد که «سپاه» در سوریه از طریق مشاوران نظامی فعالیت می کند که  مفاصل اتاق های عملیات را در دست دارند. وی افزود مبارزان سپاه که برای حمایت از نظام سوریه رفتند، قدرت اتخاذ تصمیمات نظارتی را ندارند، بلکه تجربه مبارزه دارند و در اتاق های عملیات پیشرفته فعالیت می کنند.

این کارشناس در خصوص نوع فعالیت «سپاه» در عراق گفت: «این نیروی ایرانی در حدود ۲۳ هزار داوطلب دارد که در پنج گروه وابسته به بسیج مردمی فعالیت می کنند که در استان های واسط، العماره و المثنی توسط ایرانی ها آموزش دیدند و حقوق آن ها را سپاه پاسداران پرداخت می کند».