ظاهرا آلودگی هوای تهران که هفته پیش هم به تعطیلی مدارس ابتدایی و کاهش ساعت کار ادارات در این شهر انجامید، این بار قصد ندارد به این زودی دست از سر پایتخت ایران بردارد، و بدین ترتیب مقامات و مسئولان شهری و کشوری وادار شده اند دست کم این بار کمی جدی تر به این معضل بپردازند.

عبدالرضا امیدوار شهری، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران، روز شنبه از بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوای تهران در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داد و گفت که اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها از در منازل تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، مشکلاتی که از سالها پیش همواره به عنوان علت مهم آلودگی هوای تهران عنوان می شده است، اکنون هم برای چندین بار مورد بحث قرار می گیرد، مشکلاتی قدیمی مانند خودروهای فرسوده، کیفیت پایین بنزین، رفت و آمدهای غیرضروری مردم با خودروهای شخصی در محدوده مرکزی تهران و یا حتی جمعیت پایتخت ایران که به میزان غیرضروری زیاد شده است.

بعضی کارشناسان می گویند سابقه بحث درباره آلودگی هوای تهران و ضرورت مقابله با آن به ۵۵ سال پیش باز می گردد.

در این میان بسیاری مقامات شهری در تهران باز هم فقط در چنین شرایط بحرانی به یاد راه های چاره ای مانند “فرهنگ سازی” برای کاهش استفاده غیرضروری از خودرو و موتور سیکلت و تدابیری مانند آن می افتند، تدابیری که اعمال و جا انداختن آنها مسلما به فرصتی چندین ساله نیاز خواهد داشت.

روز شنبه این هفته در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران کاظم ندافی، نماینده وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین آماری که مرکز معاینه فنی خودرو اعلام کرده است، در حال حاضر ۷۰ هزار خودروی فرسوده هست که اطلاعات آن در مرکز معاینه فنی موجود است و هر یک از این خودروها به اندازه ۳۰ خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، نماینده سازمان هواشناسی هم در این جلسه گفت: در هفته جاری با توجه به اینکه شرایط جو در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به وارونگی شدید می‌رسد، شاهد وضعیت بحرانی در هوا خواهیم بود و پتانسیل آلودگی هوا در این دو روز بسیار بالاست.

مشکلات اجرای مصوبات کمیته هایی مانند این هم خود مسئله دیگری است. نماینده پلیس راهور تهران نیز در این جلسه گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی، اجرای طرح زوج و فرد مشکلاتی را برای پلیس ایجاد می‌کند که لازم است با نصب دوربین نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

تداوم آلودگی هوا موجب شده که مقام‌های مسئول اعلام کنند که این هوا برای بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان خطرناک است و آنها نباید در شهر تردد کنند.

دی‌ماه پارسال، مشاور وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که در مدت یک سال،۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای تهران جان باختند.