تهدید حریری به یافتن جایگزین برای وی؛ کارشکنی جدید «حزب‌الله» در تشکیل کابینه

مشکل «سنی‌های ۸ مارس» و تهدید حریری به یافتن جایگزین برای وی

مواضع ضد و نقیض «حزب‌الله» در اصرار به نخست‌وزیری حریری و مشکل «سنی‌های ۸ مارس»

بیروت: کارولین عاکوم

در پی موضع سعد الحریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان نسبت به مشارکت سنی‌های ۸ مارس در دولت و بر عهده گرفتن مسئولیت حل این مشکل، مواضع «حزب‌الله» نسبت به وی تغییر کرده و پرتنش شده‌است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، سوالات زیادی در خصوص شروع جستجوی «سنی‌های ۸ مارس» برای پیدا کردن جایگزین برای الحریری در سایه اینکه آیا کنار گشیدن وی قابل قبول است یا خیر مطرح می‌شود.
به خصوص که الحریری قبلاً کنار کشیدن را بعید دانسته و در اشاره به سقوط دولت خود در ۲۰۰۹ بعد از استعفای وزیران «۸ مارس» و هم‌پیمانان آنها، گفته بود: وقتیکه دوباره بر می‌گردم، چرا باید کنار بکشم. آنچه در سال ۲۰۰۹ افتاد شرایط متفاوتی داشت.
اما اقدامات دو طرف تا کنون اشاره به تغییری در روند سیاسی کشور نداشته و این نشان از این دارد که مسائل همچنان در محور فشار آوردن متقابل و باقی ماندن سعد الحریری در سمت نخست‌وزیری است.
منابعی آگاه از موضع «حزب‌الله» تأکید کردند که آنها جایگزینی برای الحریری در نخست‌وزیری ندارند اما در عین حال بر حضور هم‌پیمانان سنی خود تأکید می‌کنند.
منابعی نزدیک به الحریری این موضع «حزب‌الله» را ضد و نقیض دانسته و این سؤال را مطرح می‌کنند پس چرا در مأموریت برای تشکیل دولت وی سنگ‌اندازی می‌کنند؟
این منابع در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کردند «حزب‌الله» با اینکار سعی در مطیع کردن الحریری و شرط گذاشتن برای وی دارد.
آنها اخباری که در زمینه پیدا کردن جایگزین برای وی است را در جهت فشار آوردن به الحریری دانسته و عنوان کردند اگر جایگزینی دارند مطرح کنند.
آنها همچنین تأکید کردند الحریری در برابر فشارها تسلیم نشده و به صلاحیت‌های خود در تشکیل دولت و موضع خود در رد جایگاهی برای سنی‌های ۸ مارس در دولت پایبند است. در واقع «حزب‌الله» این بازی را هنگامیکه دولت در شرف تشکیل بود شروع کرد.
در مقابل منابعی آگاه از موضع «حزب‌الله» مسئولیت تهدید به جستجوی جایگزین را گردن نگرفته و آن را از جانب دیگران دانستند.
آنها در گفتگو با «الشرق الاوسط»، تأکید کردند راه‌حلی که احزاب در سال ۲۰۱۶ به آن رسیدند و منجر به انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت شد با علم و رضایت حزب بوده و بعد از آن انتخابات پارلمانی صورت گرفت که همچنان برقرار است و جستجوی جایگزین برای الحریری اصلاً مطرح نشده‌است. آنچه در خصوص این موضوع مطرح شده شایعاتی بیش نیست که از جانب کسانی غیر از «حزب‌الله» در تلاش برای تحت فشار قرار دادن الحریری بوده‌است. همه می‌دانند که اگر وی کناره بکشد پیدا کردن جایگزین برای وی وتشکیل دولت آسان نخواهدبود.
گفتنی است از مهم‌ترین اتفاقات راه‌حل سال ۲۰۱۶، این بود که الحریری در رأس دولت باقی ماند و «حزب‌الله» نیز از طریق حل و فصل نزاع بر میز شورای وزیران باقی ماند که این حل و فصل شامل بی‌طرفی تصمیمات دادگاه بین‌المللی پرونده ترور رفیق الحریری در مسائل داخلی لبنان است.
این منابع همچنین عنوان کردند حسین خلیل دبیرکل «حزب‌الله» در آخرین دیدار با الحریری به وی اعلام کرد که موضع آنها تغییر نکرده و به پشتیبانی از وی ادامه می‌دهند؛ چرا که مردم خواستار وی بوده و از جانب ۱۱۲ نماینده مکلف به تشکیل دولت شده‌است اما طبق آراء انتخابات خواستار سهم داشتن هم‌پیمانان خود در کابینه هستند.
آنها همچنین این شایعه که حزب با این موضع خود خواستار تضعیف الحریری بوده نه یافتن جایگزین برای وی است را تکذیب کرده و عنوان کردند نخست‌وزیر ضعیف نبوده و نخواهد بود. قدرت وی در صلاحیت‌هایی است که قانون به وی داده‌است. حزب‌الله به تشکیل دولت اهمیت داده اما الحریری وزارت یکی از منتسبین نجیب مقاتی نخست‌وزیر سابق و یکی از منتسبین محمد الصفدی وزیر سابق را پذیرفت اما نمی‌خواهد وزیری به نشست مشورتی بدهد؛ چرا که نمایندگان آن هم‌پیمان «حزب‌الله» و نظام سوریه هستند.
آنها همچنین یادآور موضع دبیرکل «حزب‌الله» برای پشتیبانی از نمایندگان سنی شد که خواستار دیدار با الحریری شده و جوابی از او نگرفتند و عنوان کردند این دیدار صورت گرفته و سعی در آرام کردن اوضاع خواهدشد. اینها در واقع موانع تشکیل دولت را از سر راه برخواهند داشت.
روز گذشته مصطفی علوش عضو دفتر سیاسی جریان آینده اظهارات الحریری و منابع آن را تأیید کرده و عنوان کرد قانون این حق را به نخست‌وزیر می‌دهد که تشکیل دولت داده یا عذرخواهی کرده و کنار بکشد. جایگزینی برای الحریری حتی با تهدید وجود ندارد. تنها راه‌حل بحران دولت در این است که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان با «حزب‌الله» بر سر یک وزیر سنی به توافق برسند.
وی در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد :نمی‌گوییم که جایگزیبنی برای الحریری وجود ندارذ و اگر باشد مطرح می‌شود و الحریری هرگز جواب این اظهارات را نمی‌دهد.
وی ضمن یادآوری سخن الحریری که عنوان کرده‌بود اگر از تشکیل دولت کنار بکشد به هیچ عنوان از تصمیم خود بر نمی‌گردد، پرسید که آیا فقط الحریری و جریان آینده مسئول این وضعیت هستند؟
وی تأکید کرد نمی‌توان مسئولیت را گردن کسی انداخت و همزمان آزادی حرکت را از او گرفت.

الشرق الاوسط:
Related Post