دمشق «پاسخ نیکی» به مسکو را با عقد روابط تجاری با کریمه می‌دهد

موسکو: رائد جبر

وزارت دفاع روسیه در خصوص آتش باران ریف حماه و ادلب اعلام کرد که روسیه این حملات را بدترین نوع نقض توافق ادلب به‌شمار آورده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، خبرگزاری رسمی «نووستی» به نقل از سرهنگ «ولادیمیر ساوچنکو» سخنگوی مرکز صلح روسیه در سوریه، اعلام کرده که طی دو روز گذشته بمباران دو منطقه جورین و ریف حماه منجر به کشته شدن دو نظامی و یک غیرنظامی شده و این بمباران مناطقی چون جب المغاره و روستای تادف را نیز دربر گرفته‌است.
یک مسئول روسی آگاه نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» اعلام کرده که نقض توافق حماه شاخص خوبی برای ادامه عمل به توافق صورت گرفته به حساب نمی آید و نشان می‌دهد که گروه‌های تندرو تلاش می‌کنند این توافق را برهم زنند.
از سوی دیگر، یکی از مسئولان روسی اعلام کرده که هیأتی از مسئولان شبه جزیره خودمختار کریمه به سوریه اعزام شده و برای ارزیابی پتانسیل اجرای مراودات اقتصادی بین دو طرف تلاش می‌کند. در این سفر انتظار می‌رود که توافق‌نامه‌های مشترکی میان دو طرف در زمینه‌های اقتصادی و علمی و گردشگری به امضا برسد. در بین این هیأت تعدادی از وزیران و سرمایه گذاران بزرگ و هیئت‌های تجاری مختلف مشاهده می‌شود و این مسئله حکایت از میزان اهمیت دادن روسیه به تعامل همه‌جانبه با سوریه دارد.
در همین چارچوب، نخست‌وزیری که در حکم رهبر جمهوری کریمه است با مقامات سوری دربارهٔ تأسیس «اتاق بازرگانی» سوریه در کریمه توافق کرد. همچنین گزارش شده بشار اسد پذیرفته به این جمهوری خودمختار برود.
ناظران معتقدند که این اقدام دمشق برای «پاسخ به نیکی» مسکو در حمایت از این رژیم صورت گرفته است.
این در حالی است که مسئولان اروپایی دربارهٔ هر گونه برقراری تعامل تجاری اقتصادی یا سیاسی بین دو طرف مخالفت کرده و انتقادات زیادی به عمل آورده‌اند. به هرحال مسئله برقراری ارتباط‌ بین سوریه و شبه جزیره کریمه، با سرعت قابل ملاحظه ای در حال انجام است و توافقات نهایی در این راستا در حال امضا شدن هستند.
پیش از این روسیه الحاق شبه جزیره به روسیه را به رسمیت شناخته و هیمن مسئله منجر به قطع روابط دیپلماتیک آن با اکراین شده بود.