لندن – عادل السالمی

تنش میان دولت و قوه قضائیه ایران بالا گرفته. رئیس قوه قضائیه با خودداری از رفع حصر سران اصلاح طلب میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سخنگوی دولت روحانی خواسته که درباره مسائل حساس در شورای امنیت ملی صحبت شود. در این راستا، نوبخت در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی ابراهیم رئیسی نامزد بازنده در انتخابات گفت صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست.

انتخابات ریاست جمهوری در ۱۹ مه برگزار شد. روحانی با ۲۳ میلیون رای دوازدهمین رئیس جمهور ایران شد.

وزارت کشور ایران روز سه شنبه (۳۰ مه) گفت شورای نگهبان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را تایید کرد. در عین حال، عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت “گزارشی پیرامون تخلفات انتخاباتی به قوه قضائیه ارسال شده است.”

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در مورد وعده های حسن روحانی رئیس جمهوری ایران درباره رفع بازداشت خانگی میرحسین موسوی و کروبی دو رهبر اصلاح طلب ایران گفت بساط رفع حصر باید جمع شود.

به گزارش ایرنا سخنگوی دولت در پاسخ به مطالب مطرح شده درباره رفع حصر که رئیس قوه قضائیه خواستار برچیده شدن آن شده بود گفت “قدرت در ساختار نظام ایران بین قوا (مقننه و مجریه و قضائیه) توزیع شده است و رئیس جمهوری طبق قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است و از اختیارات خود استفاده خواهد کرد.”

نوبخت درباره افزایش شکاف میان سه قوه به دلیل مسائل سیاسی و رقابت های حزبی در انتخابات هشدار داد و از قوه قضائیه خواست تا از جانبداری به سود جریان سیاسی مشخص خودداری کند.

از سوی دیگر، لاریجانی ضمن انتقاد شدید از وعده های روحانی درباره رفع حصر موسوی و کروبی آنها را “خلاف امنیت ملی” خواند. او خطاب به روحانی گفت “شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟” او گفت “به رسانه ها و افرادی که تلاش می کنند به صورت زنجیره ای وهمنوا چنین مسائلی را دائما تکرار کنند واز این طریق فشار وارد آورند هشدار می دهیم.” لاریجانی افزود “حتی اگر شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را در این مورد لغو کند قوه قضائیه آنها را محاکمه خواهد کرد.” رفع حصر سران اصلاح طلب به خواسته مردمی میان هواداران جریان اصلاح طلب تبدیل شده است. این مساله یکی از مهم ترین چالش های روحانی در آغاز به کار دومین دوره ریاست جمهوری وی محسوب می شود. او در انتخابات ۲۰۱۷ برای دومین بار از موضوع رفع حصر در کمپین انتخاباتی خود به عنوان کارت برنده برای جلب حمایت رای دهندگان بهره گرفت. روحانی در انتخابات ۲۰۱۳ نیز همین رویکرد را به کار گرفت.

این نخستین رویکرد تقابلی میان روحانی و قوه قضائیه بعد از انتخابات به شمار می رود. روحانی در میتینگ های انتخاباتی نوک پیکان انتقادات را به سمت قوه قضائیه و سپاه نشانه رفته بود. او این دو ارگان را به فساد و دخالت در انتخابات به سود کاندیدای اصولگرا متهم کرده بود.

شرکت کنندگان در میتینگ های انتخاباتی روحانی در فاصله ده روز مانده به انتخابات در پاسخ به سخنرانی های طوفانی او شعار “یا حسین میرحسین” سر می دادند.

محافل اصلاح طلب با جدیت اقدامات روحانی درباره موضوع حصر سران اصلاح طلب را پیگیری می کنند. این وعده بارزترین نشانه برای روشن شدن صحت وعده های روحانی درباره بهبود وضع آزادی های اجتماعی و وضعیت مطبوعات و زنان در چهار سال آینده به شمار می رود.

نوبخت در نشست خبری هفتگی گفت “ما نسبت به گفته دیگران پاسخ نمی دهیم و نسبت به سیاست های دولت پاسخ گو هستیم. سیاست دولت این است که ملت ایران بدون تقسیم بندی طبقات و آرا عزیز هستند.”

نوبخت درباره اتهامات مطرح شده از سوی رقبای روحانی گفت “این اتهامات نادرست هستند”.

او افزود “به نظر می رسد باید اقدام اخلاقی آقای ناطق نوری را در دوم خرداد ۷۶ یادآوری کنیم که وقتی متوجه شدند رقیبشان پیروز انتخابات است در پیامی تبریک گفتند.”

روحانی در روزهای اخیر هم به گمانه زنی ها مبنی بر عدم شفافیت در انتخابات دامن زده است. وی از شورای نگهبان و وزارت کشور انتقاد کرد و گفت حدود ۴ میلیون نفر نتوانستند رای خود را به صندوق بریزند.

از سوی دیگر، سعید جلیلی نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی در “توئیتی” گفت “به دولت سایه نیازمندیم.” او افزود “این دولت زبان گویای ملت برای مطالبه از دولت مستقر جهت رسیدن به وضع مطلبوب است نه اینکه در برابر مردم قرار بگیرد.” وی در واکنش به برخی تردیدهای مطرح شده توسط اصولگرایان در خصوص تقلب در انتخابات افزود “انتخاب نهایی مردم محترم است و باید به آن احترام گذاشت.” او از طرفدان رئیسی خواست بر نگاه و گفتمان خود تاکید و آن را برای مردم تبیین کنند.”

می توان گفت انتقادات حاد اصولگرایان در ایام اخیر بعد از انتخابات و به دنبال پذیرفتن قابل تردید نتایج انتخابات بسترساز اعلام تشکیل “دولت سایه” توسط جریان هوادار رئیسی است.

اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری بدون اشاره به نام رئیسی و با انتقاد از کسانی که ادعای تقلب در انتخابات  مطرح می کنند گفت “نباید کسی به خود اجازه دهد شیرینی انتخابات را با بداخلاقی و سخنان نادرست به کام ملت تلخ کند.”