تنش برای اصلاح قانون اساسی مصر در سایه سکوت مقامات رسمی

اختلاف نظرهای مثبت و منفی سیاستمداران و نمایندگان پارلمان

قاهره: محمد نبیل حلمی

تنش ها و درگیری‌ها برای دعوت به «اصلاح قانون اساسی» و انتخاب مجدد رئیس‌جمهور در مصر بالا گرفته‌است. اولین جرقه این طرح کمتر از یک ماه پیش در قوه قضائیه زده شد. در این میان، برخی از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان حامی و برخی دیگر مخالف این طرح هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، واکنش‌ها پس از انتشار مقاله‌ای از یاسر رزق روزنامه‌نگار برجسته مصری و رئیس هیئت مدیره مؤسسه اخبار الیوم (دولتی) در روزنامه «الاخبار» بالا گرفت.
وی در این مقاله خواستار اقدام هرچه سریعتر برای اصلاح قانون اساسی در این دوره از مجلس شد و گفت: «ما برای شروع عملیات اصلاح سیاسی در سال جاری وقتی برای از دست دادن نداریم».
رزق یک هفته پیش نیز با انتشار مقاله‌ای دیگر با عنوان «سال اصلاح سیاسی که دیر شد» جنجال آفرید و در این مقاله خواستار اصلاح ماده ۱۴۰ قانون اساسی (ممنوعیت انتخاب مجدد رئیس‌جمهور) و ماده ۲۲۲ شد که در بند آخر آن مانع اصلاح مفاد مربوط به انتخاب مجدد رئیس‌جمهور می‌شود.
دادگاه «مسائل فوری» نیز در اوائل ماه جاری از نمایندگان پارلمان خواست با اصلاح قانون اساسی ضمن حذف قانون «انتخاب برای دو دوره» دوره ریاست جمهوری را تمدید کنند.
عبدالفتاح السیسی در ماه ژوئن گذشته پس از پیروزی در مقابل تنها رقیب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد.
حسام بدراوی دبیرکل اسبق حزب ملی (حزب حاکم در گذشته که در حال حاضر با حکم دادگاه منحل شده‌است) در مقاله‌ای در روزنامه «المصری الیوم» ضمن انتقاد از اصلاح قانون اساسی گفت: «رئیس‌جمهور به چرخش قدرت احترام می‌گذارد و قصد تمدید مدت حکومت خود را ندارد. او حق از باطل را تشخیص می‌دهد و می‌داند ثمره انقلاب‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ همین چرخش قدرت است».
گفتنی است تاکنون هیچ گونه مطلب رسمی در خصوص اصلاح قانون اساسی از سوی دفتر ریاست‌جمهوری، دولت و پارلمان منتشر نشده‌است.
خالد یوسف نماینده پارلمان و کارگردان سینما که به حمایت از سیسی معروف است در بیانیه‌ای گفت: «من هیچ نقشی برای میانجیگری بین نظام و چهره‌های برجسته مخالفان در خصوص اصلاح قانون اساسی ندارم. قانون اساسی مصر به اجرا و پیاده کردن نیاز دارد و نه اصلاح و من این موضع خود را تغییر نمی‌دهم».

الشرق الاوسط:
Related Post