وزیر انرژی آمریکا در بغداد تحریم‌های ایران را بررسی می‌کند

بغداد: حمزه مصطفی

ریک پری وزیر انرژی آمریکا روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را که واشینگتن در بخش انرژی علیه ایران اعمال کرده با مقامات بلندپایه عراقی در بغداد بررسی کرد. همچنین وزیر انرژی آمریکا از قصد این کشور برای تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آمریکایی در عراق خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این وزیر امریکایی دیروز با رئیس‌جمهوری عراق برهم صالح، نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و رئیس پارلمان محمد الحلبوسی دیدار کرد.
رئیس‌جمهوری عراق برهم صالح در دیدار با وزیر آمریکایی از حمایت واشینگتن از عراق در جنگ با تروریسم و همکاری مشترک میان دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های نفت و انرژی، بازسازی و سرمایه‌گذاری تمجید کرد.
دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اکنون بسیار مهم است مسیر اقتصادی در کشور و ایجاد محیط سالم اقتصادی برای رسیدن به خودکفایی تصویب شود. عراق تمایل دارد از دانش آمریکایی در زمینه انرژی به خصوص در زمینه توسعه و به روزرسانی صنایع نفت و بازارهای جهانی آن، استفاده کند».
وزیر انرژی آمریکا نیز تأکید کرد «فرصت‌های انرژی و توسعه اقتصادی، آموزش و بهداشت در عراق نامحدود است».
او اشاره کرد که «در جلسات با مسئولان دولت عراق بر اهمیت تقویت مشارکت با ایالات متحده در سطح دولتی و بخش خصوصی برای کسب موفقیت در بخش‌های اقتصادی تمرکز شد».
وی بر حمایت کامل کشورش از عراق و آمادگی برای تنوع بخشیدن به ابزار همکاری علمی، تکنولوژی، پشتیبانی در زمینه ساختمان، انرژی و بازسازی زیرساخت‌ها و فعال سازی این همکاری به شکل عملی و به‌طور جدی از طریق سرمایه‌گذاری‌های مختلف تأکید کرد.
همچنین بیانیه دفتر نخست‌وزیر عبدالمهدی اعلام کرد که در این جلسه بر «اهمیت توسعه روابط بین عراق و ایالات متحده در همه زمینه‌ها و ضرورت توسعه همکاری در زمینه‌های انرژی و نفت و مسائل اقتصادی که دولت عراق آنها را در اولویت کاری خود قرار داده تأکید شد که می‌تواند موجب تحقق رشد و شکوفایی اقتصاد عراق و سرمایه‌گذاری مطلوب در منابع طبیعی شود».
از طرف دیگر رئیس پارلمان عراق محمد الحلبوسی در دیدارش با هیئت آمریکایی گفت «عراق پس از شکست داعش وارد مرحله مهمی شد و تبدیل به کارگاه بزرگ شده‌است. تلاش‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌های جهانی می‌شود از جمله در زمینه انرژی، نفت و کشاورزی».
او توضیح داد «مجلس نمایندگان تمام تلاش خود را برای فعال سازی شورای عالی بازسازی کشور و حرکت به سمت تشکیل آن در همین دوره و پس از وصول آن از سوی دولت خواهد کرد».
او اشاره کرد که «اعطای اختیارات وسیع‌تر به اقلیم‌ها و استان‌ها، به منظور تسهیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حرکت بخشیدن به بخش خصوصی که می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند و خدمات ارائه کند که می‌تواند بر بیکاری غلبه سازد، ضروری است».
همچنین یک مقام عراقی به «الشرق الاوسط» گفت که «واشینگتن تلاش می‌کند با کمک متحدان منطقه‌ای‌اش عراق را از بحران انرژی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون گریبانگیرش شده، بیرون بیاورد. این بحران در ناتوانی از پایان دادن به بحران برق نمود می‌یابد. عراق در این زمینه به ایران وابسته است و علاوه بر واردات مقدار زیادی گاز برای فعالسازی نیروگاه‌های گازی و مشتقات نفتی به دلیل خارج شدن پالایشگاه بیجی از مدار تولید پس از اشغال استان‌های غربی توسط داعش، ماهانه ۱۲۰۰ مگاوات برق خریداری می‌کند.
این مقام در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولان عراقی خواستار استثنای بغداد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند، گفت «بغداد چندین باراز واشینگتن خواست تا به این استثنا دست پیدا کند اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده در حالی که عراق با تلاش‌های آمریکا و شرکای دیگر حداقل به دوسال زمان نیاز دارد تا در تولید گاز و مشتقات نفتی و شاید برق به خودکفایی برسد. در حالی که مهلت داده شده طبق برنامه تحریم‌های آمریکا در ابتدای سال جدید به پایان می‌رسد. در نتیجه عراق بدون رسیدن به جایگزین در مدت زمان کوتاه، در وضعیت دشواری قرار می‌گیرد».