پادشاه عربستان سعودی و اوباما در تماسی تلفنی بحران را مورد بحث قرار می دهند… واشنگتن نفوذ رو به رشد ایران در منطقه را تایید می کند

مردی در حال کشیدن یک چرخ دستی حامل تشک در محله جوبر در نزدیکی دمشق که توسط نیروهای نظامی ویران شده است – عکس از رویترز

مردی در حال کشیدن یک چرخ دستی حامل تشک در محله جوبر در نزدیکی دمشق که توسط نیروهای نظامی ویران شده است – عکس از رویترز

در حالی که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در جلسه داغ روز گذشته با اعضای کمیسیون نظامی مجلس سنا، به احتمال اقدام نظامی مستقیم آمریکا در خاک سوریه اشاره کرد،  دیگر مقامات آمریکایی اشاره کردند که پرزیدنت باراک اوباما طرحی برای انتقال نیروهای ویژه به خطوط مقدم جبهه های نبرد را در نظر دارد. آن ها اشاره کردند که مشاوران امنیت ملی آمریکا در حال بررسی قرار دادن تعداد محدودی از «نیروهای عملیات ویژه» در سوریه هستند. این اظهارات نشان دهنده تلاش دولت آمریکا برای تشدید مبارزات خود علیه «داعش» است، زیرا پس از شکست برنامه آموزش و مسلح کردن مخالفان سوریه، با انتقادات شدیدی مواجه شد.

مقامات می گویند که گسترش نقش آمریکا، به نحوی که حضور نیروهای ویژه در خاک سوریه را شامل شود، نیازمند تأیید رسمی از پرزیدنت اوباما است، که احتمال دارد طی هفته جاری در این باره تصمیمی اتخاذ کند.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش، در جلسه مجلس سنا در پاسخ به سؤالی درباره میزان نفوذ ایران در عراق و سوریه گفت: « گمان می کنم بیش از هزار ایرانی در عراق هستند و کم تر از هزار ایرانی برای حمایت از رژیم اسد در سوریه حضور دارند».

اما در سطح تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران، روز گذشته ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی از پرزیدنت اوباما یک تماس تلفنی دریافت کرد. دو طرف طی این تماس به بررسی روابط دو جانبه و به طور کلی اوضاع منطقه ای پرداختند.

در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت که احتمال دارد از ایران برای شرکت در مذاکرات چند جانبه روز جمعه در خصوص بررسی بحران سوریه، دعوت به عمل آید.

بنا به گفته وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات آتی در وین با هدف ایجاد یک چارچوب برای روند انتقال سیاسی در سوریه است. جان کربی سخنگوی این وزارت گفت که احتمال دارد ۱۲ مقام مسؤل در مذاکرات آتی شرکت داشته باشند.