هماهنگی مسکو با اسرائیل… و ارسال نشانه های متناقض در خصوص «پایبندی به اسد»

  تصویری آرشیوی از رهگیری یک  جنگنده روسی توسط یک هواپیمای آمریکایی

تصویری آرشیوی از رهگیری یک جنگنده روسی توسط یک هواپیمای آمریکایی

ایالات متحده آمریکا و روسیه تأکید کردند که نیروهای هوایی دو کشور روز گذشته در حریم هوایی سوریه تماس هایی نظامی برقرار کردند. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت که خلبانان دو کشور، بر اساس ضوابط ایمنی حمل و نقل هوایی، و تفاهم نامه تایید شده توسط دو کشور، و به منظور تأیید کارایی پروتکل ایمنی مطابق با تفاهم نامه انجام شده، تماس های آزمایشی  در حریم هوایی سوریه انجام دادند». ژنرال آندره کارتاپولوو، یکی از نیروهای مسلح روسیه به نوبه خود گفت که خلبانان دو کشور آموزش های مشترکی در سوریه انجام دادند. وی همچنین افزود که روسیه و اسرائیل  به طور مداوم در مورد وضعیت در حریم هوایی سوریه به یکدیگر اطلاع رسانی می کنند.

در زمینه دیپلماتیک، مسکو به ارسال نشانه های متناقض در مورد سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در هر گونه حل و فصل سیاسی در آینده ادامه داد. روز گذشته خبرگزاری ها به نقل از ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفتند: «مسکو معتقد است که بقای اسد یک اصل نیست». با این اظهارات زاخارووا سردرگمی متحدان و دشمنان روسیه بیشتر شد.

اگرچه مسکو سریعاً به اصلاح ابعاد این اظهارات پرداخت و  خبرگزاری های روسیه به نقل از زاخارووا گفتند: «وزارت خارجه روسیه موضع خود را نسبت به بشار اسد رئیس جمهور سوریه تغییر نداده است و سرنوشت او باید توسط مردم سوریه تعیین شود، و من می توانم تأکید کنم که موضع روسیه در حل بحران سوریه تغییر نکرده است»، اما آسیبی که اظهارات اولیه او به وجود آورد کاملاً روشن بود. به خصوص که ایران و سوریه از موضع روسیه در این زمینه برحذر شدند، به طوری که ژنرال محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران، که در موضع مسکو در قبال آینده اسد شک و تردید نشان داد ، روسیه را متهم کرد و آن را به «دوست شمالی» توصیف کرد که بیش از آن که سرنوشت اسد برایش اهمیت داشته باشد به دنبال منافع خود در سوریه جستجو می کند.