پس از تماس محمد خاتمی و تونی بلر قریب به ده سال پیش، حسن روحانی رییس جمهور ایران و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا برای اولین بار طی تماسی تلفنی موضوعات روز ایران و منطقه بررسی کردند.

یک روز پیش از ادامه گفتگوهای اتمی ایران با قدرت های جهانی در ژنو، کامرون و روحانی شامگاه دیروز سه شنبه به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند.

طبق گزارش ها و توییت های دو رهبر شده که این دو مقام اجرایی بریتانیا و ایران روابط دو جانبه، برنامه هسته ای ایران و درگیری های سوریه را در مکالمه تلفنی خود بررسی کردند.

روحانی در حساب توییتر خود اعلام کرد: «دیوید کامرون در مکالمه ای تلفنی نسبت به حمله تروریستی در مقابل سفارت ایران در بیروت ابراز تاسف کرد.»

یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه و بهبود روابط دو جانبه از دیگر موضوعاتی بودند که در این مکالمه تلفنی بررسی شدند.

روحانی در توییت دیگری افزود: «در این مکالمه تلفنی دیوید کامرون بر ایجاد فضایی برای بررسی نگرانی های دو طرف درباره موضوع هسته ای تاکید شد.»

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در حساب توییتر خود تاکید کرد این تماس تلفنی اولین تماس در ۱۰ سال اخیر بوده است.

دولت بریتانیا بیانیه ای در این خصوص صادر کرده که در آن آمده دو مقام ارشد بریتانیایی و ایرانی به پیشرفت های انجام شده در دور قبلی گفتگوها در ژنو اشاره کردند. کامرون ابراز امیدواری کرد که در گفتگوهای امروز چهارشنبه از این فرصت استفاده شود و ایران شفافیت بیشتری در برنامه هسته ای خود نشان دهد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حساب های توییتر بمب گذاری نزدیک سفارت ایران در بیروت را حمله ای «تروریستی» خواندند و از با خانواده های بازماندگان ابراز همدردی کردند.

هیگ گفت: «حمله تروریستی تاثرآور به سفارت ایران در جنوب بیروت را که موجب مرگ اسفبار شماری شد، قویا محکوم می‌کنم. به خانواده افرادی که در این حادثه کشته شدند تسلیت می‌گویم و با [خانواده] مجروحان [ابراز همدردی می‌کنم]. بریتانیا به حمایت از برقراری ثبات در لبنان قویا متعهد است و خواستار سپردن مسببین و مسئولان این حمله به دست عدالت است.»

هیگ افزود: «سفارت ما در بیروت در وضعیت مراقبت فوق‌العاده باقی خواهد ماند و یک تیم کنسولی برای کمک به اتباع بریتانیایی [در سفارت] حضور خواهد داشت.»

حمله تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت

بر اثر وقوع دو انفجار شدید روز سه شنبه در منطقه بئر حسن بیروت و در نزدیکی سفارت ایران دهها نفر کشته و مجروح شده اند و طی آن «ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در بیروت و «رضوان فارس» سر تیم حفاظت از سفارت در بیروت کشته شدند.

یکی از این انفجارها در نزدیکی در اصلی سفارت ایران و دیگری در مقابل ساختمان مسکونی سفارت این کشور رخ داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع محلی گفته است که نخستین انفجار ناشی از حمله انتحاری یک فرد موتور سوار بود که بمب همراه خود را در برابر دروازه ورودی سفارتخانه منفجر کرد.

کوتاه مدتی پس از آن، انفجار شدیدتری در فاصله کمی از همین محل روی داد که ظاهرا ناشی از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده بوده است.

خبرها از کشته شدن بیش از ۲۳ تن و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر حکایت دارد اما منابع خبری و بیمارستانی اعلام کرده اند این آمار به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.