Categories: خبر

تلاش های منطقه ای و بین المللی برای مطرح شدن «احرار الشام» به عنوان «جنبشی میانه رو»

وضعیت آتش بس {معضمیه شام} وخیم است و صلیب سرخ وضعیت را «نا امید کننده» توصیف می کند

مبارزانی از جنبش «احرار الشام» در حال قرائت قرآن در ماه رمضان درون اردوگاه جنبش در ادلب – عکس از رویترز

مقاله ای که چند روز پیش «واشنگتن پست» به نقل از یکی از فرماندهان جنبش «احرار الشام» منتشر کرد، درباره تلاش برای قرار دادن مجدد این جنبش، که به نزدیکی با «جبهه النصره» معروف است، در خانه معارضه میانه رو، پرسش هایی را برانگیخت. برخی آن را پاسخی به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دانستند که در سخنرانی اخیر خود تأکید کرده بود که نیازمند شرکای میانه روی جدیدی در خاک سوریه است؛ و این که این پیام بر اساس نصیحت منطقه ای برای از سرگیری ارتباط بین «احرار الشام» و دولت آمریکا صورت گرفته است که از مدت ها پیش قطع شده بود.

سمیر النشار، عضو ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و معارضه سوریه این گام را مداخله ای در راستای تلاش های منطقه ای و فشارهای اعمال شده بر جنبش «احرار الشام» برای رها کردن طرح «دولت اسلامی» دانست که این جنبش از آغاز تأسیس ، خواستار آن شده بود و همچنین پایبندی جنبش به برنامه ای ملی می باشد. آن هم پس از آن که همگی متقاعد شده اند که برای یک ارتش ملی که تمامی گرایش ها، از جمله اسلام گرایان میانه رو، را در برگیرد، هیچ جایگزینی وجود ندارد.

در زمینه میدانی، شهر معضمیه شام، شاهد تحولات و درگیری هایی بود که آتش بس را به طور بی سابقه ای وخیم کرد. این آتش بس را نظام و معارضان سوری در دسامبر (آذر ماه) ۲۰۱۳ برای توقف نبردها در این شهر امضا کرده بودند که در غوطه غربی حومه دمشق واقع شده است. اوضاع کنونی تهدید کننده الگوی راه حل سیاسی است که نظام سعی دارد آن را ترویج دهد، اگر چه آتش بس در طول دو سال گذشته به عنوان یک نمونه مثال زندنی نبوده است. به خصوص این که محاصره اعمال شده از سوی نیروهای رژیم، وضعیت انسانی بیش از ۴۵ هزار ساکن منطقه را وخیم تر کرده است.

برخی فعالان خبر دادند که هفته گذشته درگیری هایی بین نیروهای رژیم و عناصر ارتش آزاد روی داد. در این درگیری ها که بین نیروهای وفادار به بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ارتش آزاد رخ داد، منجر به کشته شدن یک نوجوان و زخمی شدن تعدادی غیر نظامی شد. این درگیری ها، شدیدترین و خشونت آمیزترین درگیری ها از زمان آغاز مذاکرات آتش بس با رژیم در یک سال و نیم گذشته بود.

فعالان اوضاع داخل شهر را «غیر انسانی و فاقد حداقل ضروریات زندگی » توصیف می کنند. به طوری که از سال ۲۰۱۲ برق نیست، و ماه ها است که آب قطع شده است، در عین حال وارد کردن غذا به شهر از طریق سه ایستگاه ایست بازرسی موجود در تنها گذرگاه ممنوع است. این خلاصه ای از وضعیت موجود در شهر المعضمیه است که سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه برای «الشرق الأوسط» بیان کرد و اوضاع آن جا را «نا امید کننده» خواند.

الشرق الاوسط:
Related Post